Geloof wordt obsessie

Ds. P.C. van Keulen / 4 reacties

Vraag

Ik ben belijdend lid van een kerk, maar eigenlijk geloof ik helemaal niet in God. En ook de Bijbel vind ik maar raar. Neem nou het boek Ezechiel. Wat een vreemd boek... En zo zijn er nog zoveel dingen in de Bijbel die ik niet begrijp. En als God bestaat zie ik Hem als autoritair en toornig. Toch weet ik vanuit mijn opvoeding dat ik wel bekeerd moet worden. Eigenlijk zou ik het prima vinden als God niet zou bestaan. Dan zaten we ook niet met een eeuwigheid.

Ik loop hier zo vreselijk mee rond dat het een obsessie wordt. Ik gebruik rustgevende middelen omdat ik anders helemaal gek wordt van alles wat met geloof te maken heeft. Het levert spanning-gerelateerde klachten op. Soms zou ik met dingen willen gooien omdat ik zo gefrustreerd ben. Vaak denk ik ook bij dominees: geloven ze nou echt zelf wat ze allemaal zeggen? Ik leef zo vreselijk in angst dat ik voor deze gedachten gestraft zal worden. Dat is toch bizar?

Ik kan hier met niemand over praten, omdat ik niet zou weten met wie. Ik ben eenzaam. Hoe moet het nu allemaal verder?

Antwoord

Beste vragensteller,

Aangrijpend om te lezen wat het denken over God en Zijn Woord met jou doet, ook dat je er met niemand over kunt praten en je eenzaam bent. Om met het laatste te beginnen, is het écht zo dat je er met niemand over kunt praten? Dit kun je mogelijk denken omdat je je zo eenzaam voelt of omdat je meent dat toch niemand je begrijpt of kan begrijpen, vanwege wat er allemaal in je omgaat. Je bent lid van een kerk, vandaar uit moet het toch mogelijk zijn om pastorale hulp te krijgen en in vertrouwen over hetgeen jou bezig houdt te kunnen spreken. Je zou hier met de predikant of een (wijk)ouderling eens contact over op kunnen nemen. Dat kan een hele stap voor jou zijn, maar een luisterend oor zou al heel veel kunnen betekenen in jouw situatie.

Met betrekking tot God en Zijn Woord heb je zo jouw gedachten. Het voert te ver om hier op alles uitgebreid in te gaan, maar toch een enkele opmerking. Er zijn veel dingen in de Bijbel die je niet begrijpt. Ik dacht meteen aan de Moorman, die er ook niets van snapte, en toen Filippus bij hem kwam en vroeg of hij het begreep wat hij las, zei: Hoe zal ik dat kunnen als niemand mij de weg wijst? Met betrekking tot heel het Woord van God is dat zo nodig. Zo moeten we maar veel bezig blijven met het onderzoeken van heel Gods Woord, met ons te begeven onder de prediking, de uitleggingen van het Woord met daarbij het voortdurende gebed of God door Zijn Geest dat wat gelezen en gesproken wordt jou wil laten verstaan in je hart door het geloof, want het geloof (sverstaan) is uit het gehoor en hoe zullen wij horen als het ons niet gepredikt wordt.

Je ziet God als autoritair en toornig, maar kun je Hem wel zo zien als we bijvoorbeeld lezen wat Hij gegeven heeft in de belofte van redding in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus direct na de zondeval aan een wereld verloren in zonde en schuld? Of als we lezen wat God gaf in die stal in Bethlehem, de Heere Jezus, de Zaligmaker, Die de mens in alles gelijk is geworden uitgenomen de zonde, om zo tot zonde te kunnen worden en het in het geloof voor een zondaar van zichzelf te doen zijn “als had hij geen zonden gekend of gedaan”? De Heere Jezus kwam in deze wereld om de toorn van God over de zonde te stillen en dat doet het geloof in Hem uitroepen: De straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, op de Zaligmaker van zondaren. Zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Dat geeft rust voor het heden en de (eeuwige) toekomst. De Bijbel laat ook jou duidelijk zien dat God ofschoon zwaar getergd lankmoedig en genadig is in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus.

Ik lees ook dat de dingen die je zo bezig houden spanningsgerelateerde klachten opleveren en je rustgevende middelen gebruikt. Wanneer die klachten aanhouden dan lijkt het mij heel verstandig om over die klachten (weer) eens met jouw huisarts te spreken en te kijken of verdere hulp geen optie is.

Ik wens je van harte toe dat de genade van onze Heere Jezus Christus, de liefde van God de Vader en de troostvolle gemeenschap van de Heilige Geest ook met jou zij en blijve,

Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

ongeloof
4 reacties
AHHK76
Beste vriend of vriendin,
Je gelooft niet, maar heb toch veel last van angst. Dus het laat je niet koud en je bent er niet los van. Je zit er mee in de knoop en weet er geen raad mee. Dat vind ik helaas heel herkenbaar, ik heb daar ook last van gehad. Maar dankzij christelijke hulpverlening, medicijnen en door Gods genade ben ik eruit gekomen. Met meer blijdschap en geloofszekerheid dan ervoor! Dat gun ik jou ook! Daarom ga erover in gesprek met anderen! Blijf er niet alleen mee lopen! Je bent waardevol en mag anderen vragen jou te helpen om hieruit te komen! Het kan echt, maar het gaat meestal niet vanzelf over....! Dus gun jezelf de hulp die je nodig hebt en vraag om hulp!
coby6
Jezus liet zien wie God is. Hij was niet autoritair en toornig. Hij houdt van je en je moet Hem niet volgen vanuit angst, maar omdat je ziet dat Hij je lief heeft en smaak en zie dat de Here goed is. Als je dat niet ervaart, bid God erom. Het klinkt als moet moet moet of anders. Dat is God niet.
Sammie2016
Hi broer, dat hoor je wel vaker inderdaad.
Je bent duidelijk gefrustreerd en boos, ook begrijpelijk overigens.
Misschien heb je niet de liefdevolle, warme christelijke behandeling gehad.
Dat ligt echter niet aan de ware God en Jezus.
Lees maar eens wat Jezus zei in Mat 11:28-29 ...
Kom bij mij als je vermoeid bent en gebukt gaat onder een zware last, dan zal ik je nieuwe kracht geven.
29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtaardig en nederig van hart. Dan zul je nieuwe kracht krijgen.

Kom naar God en laat koesteren door jouw hemelse Vader en volg Gods zoon, Jezus, na en laat je verkwikken.
gersinus
beste vragensteller
Wellicht is het boekje van D. Martyn Lloyd-Jones met als titel:
"oorzaken en genezing van geestelijke depressiviteit" iets voor je.