Gevleugelde insecten uit Leviticus

Ds. R. W. van Mourik / 5 reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met de gevleugelde insecten die op vier poten gaan (Leviticus 11:20-23)? Insecten hebben volgens mij zes poten.

Antwoord

Alhoewel ik geen bioloog ben, begrijp ik dat een insect normaal zes poten heeft. Nu las ik in een commentaar op Leviticus 11 dat we hier niet moeten denken aan insecten in de wetenschappelijke zin van het woord. De Bijbel is geen biologieboek! Het gaat er om dat de Heere wil aangeven dat alle dieren die niet doelgericht leven, onrein zijn. Het gaat immers om dieren die krioelen in het water, de lucht en op het land. Zij doen dat dus met vier poten. In onderscheid van vogels die twee poten en twee vleugels hebben en landdieren die vier poten hebben, zwemmen, zwermen en krioelen zij zomaar wat rond zonder enig doel of bestemming. Dat maakt hen onrein. Dat is bij de vogels en de landdieren wel anders. Daar zijn wel weer andere criteria die hen onrein maken, maar de vier poten (of twee vleugels + twee poten of echt vier poten) maken hen doelgerichte wezens. En daarom rein. Graag geef ik mijn verklaring voor een betere, maar dit was hetgeen ik vond in een verklaring over Leviticus 11.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

Leviticusonrein
5 reacties
mortlach
Ik heb zo'n vermoeden dat de 'doelmatigheid' van insecten wat wordt onderschat. Kijk eens naar termietenheuvels, hoe doelbewust die worden gebouwd in een klimaat met grote temperatuurschommelingen toch altijd een stabiele binnentemperatuur te houden.

Ook die manier waarop bijen bijvoorbeeld hun nest beschermen, is zeer indrukwekkend. Sommige soorten duiken met 100'en tegelijk op een veel grotere wesp en vibreren dan net zo lang totdat de temperatuur zo oploopt dat de wesp letterlijk wordt gekookt.

Wat op ons overkomt als gedrag zonder doel of richting, kan zeker wel een hoop organisatie verborgen houden.

Leuk zijdelings weetje: Ook de griekse filosoof Aristoteles dacht dat insecten maar 4 poten hadden en aangezien deze man zeer lange tijd dé autoriteit op het gebied van zo goed als elk kennisvlak was, werd die fout eeuwenlang blindelings overgenomen.
Lecram
@Mortlach: ik kan me niet voorstellen dat het een fout betreft. Iedereen kan immers zien hoeveel poten zo'n beestje heeft. En tellen is ook niet moeilijk. Zo wetenschappelijk is dat niet. Misschien ging men er toen van uit dat zij zich met 4 poten voortbewogen.
Omega
Het probleem lost zich op als je de Hebreeuwse grondtekst er bij pakt. Het Hebreeuwse "pwe'owph" (gevogelte volgens de SV) kan ook vertaald worden met insecten cq gevleugelde insecten. Een sprinkhaan loopt op vier poten en springt met twee (en mag dus gegeten worden). Kevers mogen niet gegeten worden.
mortlach
@Lecram: toch was het zo. Aristoteles stond op zo'n groot voetstuk dat niemand aan zijn woord twijfelde.
Lecram
@Mortlach: De vraag ging niet over Aristoteles, maar over wat er in de bijbel staat.