Een teken na uitmaken verkering (3)

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal keer een vraag aan ds. Westerink gesteld. Ik wil nu nog even terug komen op wat ik toen schreef en wat ik nu voel. Ik had het er erg moeilijk mee dat mijn ex en ik uit elkaar gingen een halfjaar geleden. Hij woont deels bij zijn ene ouder die niet christelijk is en hij wordt/werd daar erg door beïnvloed. We hebben nu al een paar keer afgesproken en hij wilde praten over ons. Er zijn nog gevoelens en die hebben we gedeeld (door middel van spreken). Het kwam er op neer dat we weer samen verder willen, maar dat we het nog wel tijd willen geven, dus niet gelijk weer in een relatie willen springen. De vorige relatie stopte omdat we in een sleur zaten en die fout willen we niet nog een keer maken. Ik heb God gebeden en gevraagd of het tussen ons ooit weer goed zou mogen zijn en of Hij ons nu ook door deze tijd heen wil helpen.

Alleen zit ik met één ding: mijn ex is wel verder van God af. Hij gaat wel naar de kerk, maar verder niet veel. Toch geloof ik dat ik hem net als de vorige keer weer mee kan nemen in het geloof. Ik moet helaas zelf belijden dat ik ook niet goed bezig ben geweest met Gods Woord, maar laatst zat mijn ex in de put en toen heb ik hem gezegd dat hij Gods aangezicht moest zoeken in gebed en dat Hij kon helpen. Hij zei dat ik inderdaad gelijk had en dat dat ook het enige is wat helpt, maar dat hij het gevoel heeft dat hij te ver is afgedwaald. Wat kan ik doen om hem weer dichter bij God te brengen en zo samen als de tijd er is een relatie te hebben waarin God de hoofdrol heeft?

Antwoord

Beste twijfelaar,

Na lezing en herlezing van jou mail, krijg ik ook steeds meer twijfels over jullie ‘relatie’. Vandaar dat ik dat laatste woord tussen komma’s zet. Wat is jullie relatie eigenlijk? En waarom zou je terug willen? Vind je het vreemd dat ik deze vragen stel? Wil jij echt met hem verder of wil je ten diepste dat hij met de Heere verder zal gaan, in het vertrouwen dat het dan tussen jullie ook weer goed zal komen? Het is mij niet helemaal duidelijk.

Ik vind het mooi dat jij hoopt dat er een relatie tussen hem en God komt. Dat gun je tenslotte als het goed is, ieder mens. Leven zonder God geeft geen toekomst dan alleen eeuwige ondergang. Maar zo’n relatie kun jij hem niet geven. Dat is het werk van de Heilige Geest Die het Woord opent en toepast aan het hart. Zolang dat niet gebeurt, zou ik adviseren de verbroken relatie niet te herstellen omdat er geen geestelijke eenheid tussen jullie beiden is. Alleen wanneer de Heere in zijn leven komt, kun je samen gelukkig worden. Maar dat is Gods werk en naar mijn gedachten zal hij dan ook bij jou terugkomen. Maar in die volgorde: eerst de relatie tot de Heere en dan de relatie tussen jullie beiden.

Of die relatie destijds goed is geweest, en of die relatie terecht verbroken is, kan ik op afstand niet beoordelen. Nu de dingen liggen zoals jij beschrijft, lijkt mij een herstelde relatie alleen mogelijk na hartgrondige bekering tot God. Je moet een geestelijke basis hebben om samen verder te gaan en niet samen verder gaan in de hoop dat die basis dan wel komt. Voor zover ik kan beoordelen heb jij wat dat betreft toch al leergeld betaald.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid en vooral de leiding van de Heilige Geest toe,
Ds. J. Westerink