Preken luisteren om getroost te worden

Ds. C.G. Vreugdenhil / 2 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. Is het raar/fout als ik preken luister als ik me alleen, onbegrepen en ellendig voel? Het is soms mijn enige uitvlucht. Om me zo te richten op de belangrijkste dingen in het leven. Ik weet dat het erg belangrijk is om de Bijbel te lezen en te bidden. Maar vaak kan ik daar vaak geen zin/moed voor vinden en ik hoop dat God op deze manier met Zijn Geest wil werken in mijn leven en dat het me zal raken zodat ik er biddend werkzaam mee zal worden. Is dit wel een goed motief?

Antwoord

Je motief om naar een preek te luisteren als je je onbegrepen en ellendig voelt is goed hoor! Het geloof is door de verkondiging van het Woord van God. Ook bemoediging en onderwijs. Het mag ook echt je uitvlucht zijn om geholpen te worden en antwoord op je vragen te krijgen.

Daarbij wil ik wel zeggen dat een preek beluisteren niet de enige manier is om getroost te worden. En ook niet alleen maar als je jezelf ellendig en eenzaam voelt. Je zou er gewoon een bepaalde regelmaat van moeten maken om in de Bijbel te lezen en te bidden. Dus niet alleen maar als je er behoefte aan gevoelt. God spreekt ook tot ons als we in ons gewone doen zijn en niet alleen maar als we het moeilijk hebben. Volg eventueel een bepaald Bijbelleesrooster. Dan wordt je min of meer gedwongen om met Gods Woord bezig te zijn.

Kort gezegd, mijn raad aan jou is: doe het een en laat het ander niet na. Luister naar het gepredikte Woord, maar lees ook in de Bijbel en bid. Je zult erdoor gezegend worden. Sterkte ermee.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

2 reacties
Maarten1
Regelmatig lees ik in de Bijbel en in andere boeken.
Soms als ik moe ben, of geestelijk dor, of terneergeslagen en niet kan bidden of voor mijn gevoel geestelijk als een schildpad op mijn rug lig, is mijn enige uitvlucht me laten bedienden door een audiopreek. Met enige regelmaat heb ik daar zegen op mogen ervaren. Hij vernieuwt de kracht, dien die geen krachten heeft! Vleugelen aan hen die aan de aarde kleven.
Van harte zou ik de audiopreek willen aanbevelen, maar ik sluit me ook aan bij het antwoord van Ds. Vreugdenhil: "Kort gezegd, mijn raad aan jou is: doe het een en laat het ander niet na.".

Zegen!
kip
Blijf zo doorgaan zonder stop