Pijn bij Adam

Ds. H. van Oostende / 11 reacties

Vraag

Ik vroeg met het volgende af: als Adam voor de val zijn voet tegen een steen stootte, voelde hij dan ook pijn?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Hoe komt iemand er toch toe om tot deze denkbeeldige vraagstelling te komen? Immers, op de keper beschouwd is het mogelijk om een kort  en bondig antwoord te geven op deze vraag naar pijn bij “ons aller bondshoofd Adam in de staat der rechtheid”, om het maar eens heel degelijk te verwoorden.  Vóór de zondeval was alles perfect in orde in de Hof van Eden. Stel dat Adam per ongeluk zijn voet tegen een steen stootte, dan voelde hij absoluut geen pijn en een eventuele wond werd door Zijn Schepper binnen de kortste keren geheeld. Punt uit!

Wat mij veelmeer intrigeert is het feit, waarom iemand ertoe komt zo’n vraag te stellen. Nu las ik juist in deze periode een stukje over dit soort vragen in de volledige uitgave van  het “Gemeenteblaadje Cortgene”, in 1976 uitgegeven bij Ten Have BV te Baarn onder de titel “...Als een die dient” en geredigeerd door ds. K. H. Miskotte. Onder de rubriek “Pastoriebus” van I, 35 – 26 juli 1924 staat het volgende:

1. Over het algemeen ben ik tegen alle publieke uiting van godsdienstig leven, tenzij ze blijkbaar uit innerlijke drang is geboren en het merk draagt der oorspronkelijkheid en der echtheid.

2. Vaak is dit niet te beoordelen; daarom veroordeel ik ook geen van de bedoelde gewoonten; maar in geen geval hecht ik er waarde aan. Bij doodsberichten b.v. heeft de vrome wending gemeenlijk nóch voor de steller noch voor de lezer diepere zin. De steller moet zich niet verbeelden dat hij door de wending Gods Naam eert en de niet-christelijke lezer zal er waarlijk niet door bekeerd worden. Doch een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd.”

Ds. H. van Oostende,
em.-pred. te Kapelle

Lees meer artikelen over:

Adamparadijs
11 reacties
meizje
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen.</i>
meizje
Beste redactie,

Mijn reactie gaf:

1. een toelichting: ik gaf aan dat kinderen en/of mensen met autisme zulke vragen vaak stellen

2. een vraag om toelichting: ik begrijp de onderste helft van het antwoord niet

Mijn excuses voor het feit dat dit blijkbaar anders geinterpreteerd is! Ik waardeer deze vragenrubriek juist ten zeerste.

Vriendelijke groet,
Emmy.
Christian
In principe heeft ook pijn een bepaalde functie. Het is een waarschuwingssignaal voor het lichaam. Er zijn mensen die continu pijn hebben, zonder dat daarvoor een directe aanwijzing te vinden is. In dat geval is het bovengenoemde systeem verstoord.

Misschien dat Adam de pijn als minder heftig ervaarde. Of, en dat lijkt me meer waarschijnlijk, dat God Adam ervoor behoedde dat hij zijn voet zou stoten. In Psalm 56 vers 6 (bereimd, 1773) staat ook zoiets: "Gij richt mijn voet dat hij zich nimmer stoot".

En zou voor Adam niet de woorden gegolden hebben die we lezen in Psalm 121: "Hij zal uw voet niet laten wankelen, uw Bewaarder zal niet sluimeren"? Als je wandelt met Hem kun je je niet stoten.
Christian
sorry voor de taalfout, moet natuurlijk berijmd zijn
davinci
Het lijkt mij anders niet meer dan logisch dat ieder weldenkend mens wel eens bij dit soort vragen stil staat. Ik vind het een interresante vraag, net als bijvoorbeeld het punt: de dood in het paradijs. Deze moet er geweest zijn want: Een vrucht van de boom geplukt gaat dood. Adam zal misschien wel eens op een mier getrapt hebben enz...Mooie gesprekstof voor een avondje met n goede zak chips. Het antwoord weten we toch niet, maar wel leuk om over na te denken...
Con
@ davinci

Lees jij de Bijbel wel goed? Door een mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood. Duidelijk toch?

Dus als Adam op een mier trapte, ging de mier niet dood. De dood was er simpelweg niet. Ja, nu is dat moeilijk voor te stellen, maar zo was het echt.

En als je toen een vrucht van een boom plukte, ging de vrucht niet dood. Dat kán niet.
Race406
@Con: Helemaal mee eens! Niet voor te stellen, maar toch is het zo!
Wij mensen zijn zo beïnvloed door de zonde (we belijden zelfs dat we zonde ZIJN!) dat we het ons eenvoudig weg niet kunnen voorstellen hoe het zonder zonde en dood zal zijn! We mogen er wel naar verlangen, als we Zijn kind mogen zijn!
hendrika53
Dit alles is zeer wonderlijk en bijna niet voor te stellen hoe het was toen er nog geen zonde waren .maar ik denk als alles volmaakt is dat er dan toen ook geen voet gestoten werd voor ons helaas onbegrijpelijk.maar toch denk ik dat het wel zo was.
ostrogoot
Waarom zou Adam geen pijn hebben gehad? Toen God Eva maakte moest Adam onder goddelijke narcose. De planten die waren gemaakt voor de dieren en de mens werden opgegeten en moesten dus sterven.
Het verhaal in Genesis is een proza stuk en geen biologieboek waarin fysiologische ascepten werden beschreven.
Om alles als onbegrijpelijk te zien worden veel problemen en vraagstukken opgelost. Daarmee blijft de bijbel boven de wetenschap staan.
Hanna
En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.

Zou God liegen?
Andries_H
"Ik vroeg met het volgende af: als Adam voor de val zijn voet tegen een steen stootte, voelde hij dan ook pijn?"

Voor de zondeval stootte Adam zijn voet niet. Want voor de zondeval was alles perfect. Dat lijkt mij de enige mogelijke oplossing.

Ach ja, iedereen heeft wel zulke vragen (gehad) toch?