Geloofsvragen van autist

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Wat zijn praktische handvatten om een man (niet mijn man) met autisme te helpen bij geloofsvragen als:

1. Ik ben wel christelijk opgevoed, maar ik ervaar niets bij geloof. Bestaat God wel?

2. Ik kan nooit zekerheid krijgen, omdat je dat moet voelen en weten. Die machteloosheid maakt mij boos op God. Waarom maakt God het zo moeilijk?

3. Hoe kan ik weten dat God mijn leven leidt als mijn autisme zoveel ellende heeft gegeven dat ik niet meer wil leven?

4. Wat voor nut heeft het dat ik God ken of dat God mij kent? Hij ervaart bekering niet als komen tot God/geloof, maar als een item van zijn leven dat opgelost moet worden voordat zijn lichaam sterft. Dit wordt vanuit zijn kerk zo geleerd.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor het stellen van deze wezenlijke vragen. Ze raken het leven van ons allemaal en zeker voor iemand met autisme is dit heel moeilijk. Het zou me veel woorden kosten om op een goede manier op al deze vragen in te gaan. Ik kan daarom beter verwijzen naar een publicatie waarin deze vragen aan de orde komen. Ik doel op het boek “Veilig bij God. Over autisme, geloof en kerk”. Het is in 2010 uitgegeven in de serie Praktisch & Pastoraal van uitgeverij Groen. In tien hoofdstukken wordt ingegaan op de vraag wat de invloed van autisme op het geloofsleven is. Ik kan dit boek van harte aanbevelen, want het helpt echt verder op dit gebied.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

autisme