Onthouden van gemeenschap als gezinsplanning

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Als je als getrouwd stel nog geen kinderen wilt, mag je dan in de tijd dat de vrouw vruchtbaar is je onthouden van gemeenschap? Want hoe zit het dan wanneer je nog geen kinderen wilt, doe je dan aan gezinsplanning? Wat mag hierin wel en wat niet?

Antwoord

Als je trouwt en je zou het wat het krijgen van kinderen betreft laten komen zoals het komt, dan zou je gemiddeld zo'n 18 kinderen krijgen. Je hebt over je hele leven verantwoordelijkheid te dragen, dus ook in het krijgen van kinderen. Ik spreek overigens liever niet over gezinsplanning, dat klinkt zo negatief alsof het allemaal maar valt te plannen. Zelf spreek ik liever over verantwoorde gezinsvorming. Daar zit het woord verantwoordelijkheid in en ook het woord gezinsvorming. Het is goed om met het al dan niet krijgen van kinderen op een verantwoorde manier bezig te zijn. Als je nu nog niet open staat voor het krijgen van kinderen en je bent daar op een verantwoorde manier mee bezig en je hebt geen seksuele omgang in de vruchtbare dagen, dan ben je dus met verantwoorde gezinsvorming bezig.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk