Dry needling

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik meen dat ik geen acupunctuur kan laten doen vanwege geloofsbezwaren. Dit is voor mij absoluut geen optie (i.v.m. het gevaar voor occulte belasting). Nu is volgens mijn dry needling helemaal geen acupuntuur, maar wordt het alleen met droge acuptunctuurnaalden verricht. Mijn vraag was echter aan een deskundige gericht of hij/zij mij hier iets meer over kon vertellen en dan wel of dit ook richting de ethische bezwaren van accupunctuur gaat. Ik wil namelijk niet occult belast worden (als dat zou kunnen) van dryneedling.

Al jaren heb ik last van mijn spieren in mijn bovenrug. Nu heb ik een andere fysio en die zei dat hij dacht dat dry needling voor mij een goede optie is. Hierbij worden acupunctuurnaalden gebruikt, zonder iets erin en zonder energie op te wekken. Het lijkt me op zich wel kunnen, maar omdat er acupunctuurnaalden gebruikt worden, vraag ik me af of ik dan niet op de een of andere manier occult belast o.i.d. kan worden.

Hoe kijkt u naar dry needling? En kun je van accupunctuur inderdaad occult belast raken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dry needling is inderdaad niet hetzelfde als acupunctuur en is niet gebaseerd op een oosterse filosofie/geneeswijze. De dunne acupunctuurnaalden zijn niet in staat om een occulte belasting te veroorzaken, dat kan een behandelaar wel.

Dry needling wordt meestal toegepast door een fysiotherapeut (of manueel therapeut). Deze beroepsgroep baseert zich als het goed is op natuurwetenschappelijke inzichten en niet op occulte filosofieën. Mijns inziens kunt u deze behandeling 'gewoon' ondergaan.

Hartelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

acupunctuurnatuurgeneeskundeoccult