Belofte van Heilige Geest aan onbekeerde

Ds. J.A. van den Ende / 2 reacties

Vraag

De prediking van Christus is hoopvol voor mij als zondaar. Maar heel vaak hoor ik daarbij “maar dat doet de Heilige Geest/dat moet de Heilige Geest toepassen.” Is er ook een specifieke belofte dat God de Heilige Geest wil geven aan een nog ‘onbekeerde’?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dankjewel voor je vraag! Het zijn belangrijke onderwerpen om over na te denken, dus goed dat je deze vraag voorlegt!

De prediking van Christus is inderdaad een boodschap van hoop voor élke zondaar. Dat is zoals je waarschijnlijk wel weet zelfs de betekenis van het woord evangelie. Letterlijk betekent dat “goede boodschap”! En inderdaad is het het werk van de Heilige Geest wanneer iemand vanuit die hoop mag gaan leven.

Je vraagt of er een specifieke belofte is dat God de Heilige Geest wil geven aan iemand die nog onbekeerd is. Ik denk dat het antwoord op je vraag uit twee onderdelen bestaat.

In de eerste plaats is het eigenlijk een ‘onmogelijke’ vraag (al is het goed dat je hem stelt, want je bent niet de enige met deze vraag!). Daarmee bedoel ik dit: als iemand onbekeerd is, heeft hij/zij de Heilige Geest van God nog niet ontvangen. Dat betekent dat iedereen die de Heilige Geest van God mag ontvangen, Die ontvangt terwijl hij/zij eerst nog onbekeerd en ongelovig was. Oftewel: wanneer God werkt met Zijn genade, is dat altijd in het leven van iemand die onbekeerd was.

Dat is het hele punt van genade. Dat Christus met Zijn genade ons zocht en liefhad “toen wij nog zondaren waren.” Rom. 5:8: “God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.”

Van daaruit komt ik bij het tweede onderdeel van het antwoord: Elke belofte om tot Gods reddende genade te komen om bij Hem behoud te vinden, is een belofte die ook, en misschien wel juíst, tot ongelovigen wordt gericht. Want juist ongelovigen hebben Zijn genade en Verlossing nodig, die wordt toegepast door de Heilige Geest.

Wil God Zijn Heilige Geest geven aan een onbekeerde? Het antwoord is, jazeker! Hij wil wie nog onbekeerd zijn, ontvangen in Zijn open armen. Hen door genade Zijn liefde en Zijn Heilige Geest schenken. En als iemand zich daaraan mag toevertrouwen en zijn/haar leven aan de Heere God mag toevertrouwen, is hij/zij geen onbekeerde meer, maar wordt hij/zij vernieuwd door het wonderlijke werk van Gods Heilige Geest.

God nodigt ook jouw uit en de Heilige Geest Zelf nodigt je uit, om te komen tot Zijn genade! Openbaring 22:17: “En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.”

Gods zegen!

Hartelijke groet,
Ds. J. A. van den Ende

Lees meer artikelen over:

Heilige Geest
2 reacties
Degroen
Beste, ik ben een boek aan het lezen van Andrew Murray : Algehele overgave. Hierin wordt uitgelegd dat algehele overgave tot een Geestvervuld leven leidt.
Aanrader!
Degroen
Onderbouwt met bijbelteksten vanzelf!