Hyperventilatie

drs. J. de Jongh-van Hoof / 5 reacties

Vraag

Afgelopen week heb ik tijdens mijn vakantie in Portugal waarschijnlijk hyperventilatie gehad. Ik heb die klachten nog nooit eerder gehad. Ik werd benauwd, ademde vreemd en voelde echt pijn. Op een gegeven moment kon ik m'n ogen niet goed meer openen, mijn handen begonnen te tintelen en ik kreeg ze niet meer open. Ook kreeg ik iets later tintelingen in mijn lippen. De huisarts in Nederland zei dat het hyperventilatie is geweest en dat dat psychisch is. Ik heb nog nooit psychische klachten gehad, omdat ik erg sterk ben. Ook ervaar ik geen spanning of iets dergelijks. Het afgelopen jaar heb ik wel regelmatig het idee dat mijn hart ineens snel begint te kloppen en dan begin ik ook sneller te ademen. Dat voelt niet prettig, maar het duurt maar een minuut. Weet u wat ik heb?

Antwoord

Het klinkt wel als een hyperventilatie- of paniekaanval. Meer hierover kan je lezen in patiëntenbrieven die het Nederlands Huisartsengenootschap heeft opgesteld.

Zie nhg.org -> patientenbrieven -> zoek op hyperventilatie of paniekaanval en je zult je informatie vinden.

Echte hartkloppingen bestaan natuurlijk ook. Het komt voor dat men gaat hyperventileren omdat ze ineens hartkloppingen krijgen. Daarbij adviseer ik mensen om na te gaan hoe snel de pols gaat en of de hartkloppingen acuut of geleidelijk beginnen /eindigen.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
5 reacties
sydneylover
Opvallende zin: 'Ik heb nog nooit psychische klachten gehad, omdat ik sterk ben'.

Zonder betweterig te willen klinken: ik zou maar niet zo zeker van mijn zaak zijn. Ik geloof best dat de een sneller psychische klachten ontwikkelt dan de ander maar er kunnen omstandigheden zijn dat zelfs de sterkste geest het niet meer aankan.
Catherine
Beste vraagstelster, dit soort dingen overkomt je juist als je sterk bent ! Je laat het blijkbaar niet zo merken. De zeurpietjes en miepjes klagen hun spanning eruit en leggen het bij anderen neer. Als je dat niet doet, hoopt het zich op. Tis als een emmer die overloopt. Er kwam ws steeds iets bij in je leven en nu is de emmer vol. Je hebt ws een oranje lampje genegeerd en nu is het rood. Je kunt het niet meer negeren. Er zijn goede oefeningen te vinden om een hyp aanval tegen te gaan.
Roos18
Beste vragensteller,

Je vraag klinkt herkenbaar, ik heb n.l. ook een lichte vorm van hyperventilatie. Heb er weinig last van, totdat ik een grote periode spanning/stress of andere minder leuke dingen mee heb gemaakt. Zelf krijg ik dan mijn ademhaling niet meer op de rit. Probeer voor jezelf goed uit te zoeken, wanneer en waarom je het krijgt! Zo kan je die situaties vermijden of er rekening mee houden. Probeer het tegen je naaste omgeving te zeggen zodat zij weten als je het krijgt, hoe ze moeten handelen.
Het is idd zo dat hyperventilatie psygisch is. Nu ben ik ook psygisch zeker niet zwak, maar ook ik krijg het. En zoals Sydneylover het zegt; iedereen is wel is een keer een dag psygisch labiel. Het overkomt idd zelfs de sterkste!
Al met al, er valt goed mee te leven hoor! Probeer ook in de loop van de tijd uit te vinden wat prettig is als je een aanval krijgt, zelf vind ik boterhamzakjes echt verschrikkelijk, daarom heb ik zelf vanuit het AZU een hypervent. slag mee genomen wat best fijn werkt. Blijft er trouwens niet mee lopen, ga gewoon naar de huisarts, daar is hij voor! Sterkte!
Roos18
slag is slang.
Catherine
Roos: je kunt ook je handen als een kommetje voor je mond houden. Voor als je niks bij de hand hebt.