God dienen in angst en beven

J.W.N. van Dooijeweert / 3 reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Ik ben een jong, onbekeerd meisje. Ik denk dat ik niet depressief ben. Maar ik vraag me bij bijna alle dingen af of het nut heeft en of het zondig is. Dit doe ik in het licht van de nimmer eindigende eeuwigheid. Concreet betekent dit dat ik voor het oog van anderen heel eenvoudig leef, maar ik voel wel aan dat ik hiermee mezelf tekort doe omdat ik er erg moe van word. Ik besef heel goed dat ik hiermee voor God niets meer ben of er iets mee kan verdienen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Mijn lieve jonge zuster,

Zo’n leven kun je niet volhouden... en mag je ook niet volhouden! Zo mag je als jong meisje niet leven! De Heere wil niet dat we Hem dienen in angst en beven. Hij wil juist dat we ontspannen leven dicht bij Hem.

Je Bijbel zegt heel bijzondere dingen. Johannes 3:14,15,16 moet je eens heel rustig lezen. Wat valt er dan op?  Dat de Heere Jezus zich zorgen maakt over mensen. De discipelen staan bij Hem. Nicodemus, de wijze man, snapt er helemaal niets meer van. Zijn hele leven is hij bezig geweest net als jij en hij komt geen stap dichterbij. Jij toch ook niet? Het wordt in je hart alleen steeds somberder: het lukt me nooit om het goed te doen.

De discipelen staan sprakeloos: “Wie kan er dan nog zalig worden?” Dat heb jij misschien ook wel gedacht? En dan schiet er eigenlijk maar één ding voor je over: “Ik zeker niet, want ik kom niets verder.” En dan neemt de Heiland hen mee naar de woestijn van  Numeri 21. Het zondige volk Israël kermt tot Mozes: help ons toch! Mozes gaat naar de Heere en vertelt alles. En de Heere geeft aan Mozes een medicijn mee. Een koperen slang op een stok. De discipelen kennen die geschiedenis wel.

Die slang was hun enige hoop. Moesten ze daar stukjes van opeten. Of hard er omheen draven, of steeds maar schoonmaken? Nee, alleen maar geloven wat Mozes zei: “Kijk naar de slang!” En wie keek was beter... Vind je dat geen wonder?

En dan legt de Heere Jezus het uit aan de discipelen: zo moet je ook kijken naar de Zoon des mensen, naar Jezus. Als je naar Hem kijkt en gelooft wat Hij zegt, dan ben je gered! Wat heeft Hij gezegd? Kijk naar Zijn eerste preek: Markus 1:14 en 15: “En nadat Johannes overgeleverd was, ging Jezus naar Galilea en predikte het Evangelie van het Koninkrijk van God, en Hij zei: De tijd is vervuld en het Koninkrijk van God is nabijgekomen; bekeer u en geloof het Evangelie.” Alsof Hij zegt: zet alle andere dingen opzij en geloof het Evangelie van genade.

Het klinkt als een schone melodie, vers 16. Waarom Ik hier ben? Voor jullie. Kijk naar Mij en je zult leven. Maar dan wel in een volkomen overgave aan Hem. Ik ben door God de Vader gegeven om zondaren te redden...

Ga je ingraven in het Woord van God, dan vind je het antwoord op al je vragen en dan vind je de Heere Jezus als je Zaligmaker. Ik wil je aanmoedigen om niet tot morgen te wachten, maar als je even naar je slaapkamer kunt gaan, doe het dan. En geef je over aan Hem die het uitgeroepen heeft: “Het is volbracht.”

Lieve meid, jij hoeft er niets meer aan te doen. Het is helemaal klaar. “Ik heb alles voor je gedaan. Ik ben de weg. Ik Zelf!” Zo spreekt de Heere Jezus tegen je. En Hij wijst naar Golgotha, naar het kruis. Geloof in de Heere Jezus en vlucht naar Hem toe zoals de Israëlieten in Numeri 21. Als je zo tot Hem vlucht met al je werken en tobben dat je niets oplevert, dan zal Hij je vroeger of later in Zijn armen sluiten en zul je Zijn hart horen kloppen. Hij nodigt zo liefdevol, zo indringend ook. Zo hartelijke en genadig... “Kom, Mijn dochter, laat Me je stem horen.” Bij Hem is rust en vrede, liefde en genade, barmhartigheid en vrede, voor allen die Hem zoeken.

Gods zegen!

Hartelijke groeten,
Evangelist Jan van Dooijeweert

3 reacties
WillemB
Wat een Bijbels en direct, praktisch bruikbaar antwoord, (waar helaas vaak zo’n ernstig tekort aan is). Zo helder. Niet morgen, of volgend jaar eens kijken. Niet afwachten, niet eerst meer proberen van dit en wat ernstiger van dat.
Maar: nu, naar de binnenkamer, je Bijbel pakken en eenvoudig doen wat Hij daar zegt en wil dat je doet.
Dat vele jongelui in deze GG en daarbuiten het simpele van het evangelie; het zien op deze Zaligmaker als Verlosser van hun zonden mogen zien!
RSTHG21
*Meerdere keren verwijderd door moderator. Graag alleen waardevolle aanvullingen op het antwoord. Correcties van vraagsteller en panellid zijn niet welkom.*
kip
o Heere geeft U mij toch ogen om op U te zien.