Gebruik van cannabis

Theo van der Sluijs / 8 reacties

Vraag

Is het gebruik van cannabis toegestaan voor iemand die gelooft? Ik wil deze vraag stellen zonder de Nederlandse wetgeving in mijn achterhoofd. Deze is mijns inziens niet helemaal correct als het gaat om het gebruik van drugs. Ondanks dat cannabis (wiet) en alcohol beide natuurproducten zijn, is alcohol (bewezen) zowel geestelijk als lichamelijk veel schadelijker en verslavender dan het plantje wiet (wiet is daarentegen ook verslavend en schadelijk, maar dus in mindere mate). Ondanks dat alcohol onder harddrugs valt, wordt het toch gedoogd. Dit heeft naar mijn mening ook te maken met het feit dat het maatschappelijk geaccepteerd is en de regering aardig wat accijns heft over de drank. Dus afgezien van de wetgeving: wat zegt de Bijbel/het geloof nu precies over het gebruik van deze 'geestveruimende' middelen? Jezus heeft nooit een joint gerookt, maar wel water in wijn (alcohol) veranderd. Daarnaast dronken Jezus en zijn discipelen wijn tijdens het laatste avondmaal. Ook in verschillende kerken worden er kelken met zoete Spaanse wijn doorgegeven. Wat dus ook alcohol is. Ik vind het moeilijk om dit een plaats te geven... God heeft tenslotte een plantje geschapen waarvan je als mens kan genieten. Ook maakt het gebruik van dit kruid de ziekten van sommige mensen een stuk draaglijker. Dit heeft Hij toch niet voor niks gedaan? En toch is het voor veel, gelovige, mensen een taboe. Ik had even de gedachte dat het te maken kon hebben met het kunnen weerstaan van genotsmiddelen, maar bedacht me later dat alcohol een stuk schadelijker is en Jezus er blijkbaar ook niet vanaf kon/wilde blijven. Dus dit leek mij minder aannemelijk. Ik zou deze vraag in principe ook los kunnen laten op de zogenaamde paddo's... deze zijn ondertussen al helemaal verboden, maar hebben ten opzichte van wiet en alcohol al helemaal geen schadelijke invloed op het lichaam. Daarnaast kan je er niet verslaafd aan raken (ook bewezen). Deze groeien per slot van rekening in vrijwel elk bos waar je op een vrije dag doorheen wandelt. Dit heeft Hij toch ook niet voor niks gedaan? Ik ben dus benieuwd hoe een deskundig iemand denkt over het gebruik van deze zogenaamde 'drugs'. En waarom je als gelovige geen of juist wel gebruik zou kunnen maken van de natuurlijke middelen die God voor ons geschapen heeft.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb bijna de neiging om uw vraag niet serieus te nemen, maar dat is eigenlijk tegen mijn principe.

U eindigt uw vraagstelling met een korte samenvatting: "Waarom je als gelovige juist wel gebruik zou kunnen maken van de natuurlijke middelen die God geschapen heeft." U past dit toe op cannabis en op paddo's, natuurproducten die onze God immers geschapen heeft. De rillingen lopen me over de rug. Is alles wat in de natuur groeit en bloeit geschikt voor consumptie? Dan zouden we heel erg snel dood zijn. U heeft het over paddo's die in ieder bos groeien. Wil je paddenstoelen gaan zoeken in het bos, dan heb je grote deskundigheid nodig als je paddo's wilt vinden met een hallucinerende werking! Er zijn meer giftige paddenstoelen dan paddenstoelen die geschikt zijn om te eten.

Ja ook cannabis is een natuurproduct. Maar ook opium, morfine en heroïne, afkomstig van de papaver. Als pijnstiller, zeer effectief, maar als roesmiddel, levensgevaarlijk! Zo kunnen we ook de cocaplant noemen, waarvan cocaïne gemaakt kan worden.

We hoeven nog niet eens zo heel erg ver terug in de tijd, dat 'deskundigen' beweerden dat cannabis (hasj en wiet) niet verslavend was en onschuldig. In de afgelopen jaren is het aantal cannabisverslaafden verdrievoudigd! Momenteel kloppen jaarlijks maar liefst 11.000 cannabisverslaafden aan bij de hulpverlening. THC, de werkzame stof in cannabis, blijft lang in het lichaam achter en heeft slechte invloed op de hersenen, met name het korte-termijngeheugen heeft hieronder te lijden, maar ook je reactievermogen - zeer gevaarlijk dus in het verkeer!

En nu vraagt u waarom een gelovige juist wel gebruik zou moeten kunnen maken van deze gevaarlijke middelen? Ik zou geen enkel antwoord kunnen bedenken, waarom dit juist wel gebruikt kan worden door christenen...

Vriendelijke groet,
Theo van der Sluijs,
Stichting Voorkom

Tags in dit artikel:

alcoholdrugs
8 reacties
waldboy
Op zich een mooi antwoord. Overd e werking van drugs is echter ook genoeg op internet te vinden.
Mis echter een Bijbelse argument en daar vraagt vragensteller toch om.
QuadCoreInside
@vrijheid:
Bij te grote hoeveelheden is alcohol inderdaad schadelijk, maar als je er niet te veel van neemt, is wijn nog goed voor de gezondheid ook. Paulus zegt in 1 Tim. 5:23: "Drink niet langer water alleen, maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden."
QuadCoreInside
ps:

@waldboy:
Dat was je Bijbelse argument.
Pcrtje
@QuadCoreInside
Als arts in spe wil ik je toch even uit die roes halen: als je het hele lichaam in z'n geheel neemt is alcohol is te allen tijde slecht. Alcohol mag dan (in bijzonder kleine mate) een positieve uitwerking hebben op bijvoorbeeld de bloedvaten, de lever heeft bij élke slok alcohol te lijden onder dat spul. Niet doen dus!
QuadCoreInside
@Pcrtje:
Jammer :-)
mortlach
Historisch is het natuurlijk zo dat wijn drinken een stuk veiliger was dan water. Verder is het nog maar de vraag in hoeverre de wijn en het bier destijds te vergelijken is met die producten nu.

De vraagsteller moet zich wel beseffen dat die 'natuurproducten' zoals cannabis door zorgvuldige teling totaal niet meer op de oorspronkelijke plant lijken. Net zoals boeren hun gewassen modificeren voor een betere opbrengst, doet de cannabisboer dat ook. Ik heb eens 'wilde' cannabis gerookt en dat is totaal niet te vergelijken met wat er tegenwoordig in de coffeeshops ligt.

Persoonlijk heb ik weinig problemen met (zeer!) matig cannabisgebruik. In mijn studententijd deelde ik een huis met iemand die de hele dag stoned was, en ik kan je vertellen dat je er zeker wel ernstige problemen door krijgt als je er iets dagelijks van maakt.
waldboy
@QuadCoreInside-ik bedoel een Bijbels argument om wel of geen drugs te gebruiken.
Het wel of niet gebruiken van alcohool wordt als een voorbeeld genoemd.

Daar komt nog bij dat, zie de reactie van Pcrtje@, Paulus het wel over de maag heeft en niet over de rest van ons lichaam.
vandijk
"Ik wil deze vraag stellen zonder de Nederlandse wetgeving in mijn achterhoofd. Deze is mijns inziens niet helemaal correct als het gaat om het gebruik van drugs'.

Dus een christen die een vraag stelt over het 'christelijke gebruik' van verboden middelen bij de wet. Hmmm.
Mag ik hem op een christelijke manier doodslaan? Ja, de wet zegt dat het niet mag, maar daar ben ik het niet mee eens...

Wat een belachelijke vraag, de overheid is over ons gesteld, en zolang ze niet ingaat tegen Gods Woord hebben we haar te gehoorzamen.