Zakelijke afwikkeling van verbroken verloving

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Tot mijn grote verdriet is de verloving uitgeraakt tussen mijn vriend en mij. Onze toekomstplannen kwamen totaal niet meer met elkaar overeen en er zijn tal van andere problemen bijgekomen die met name mij hebben doen besluiten niet samen verder te gaan. De voorbereidingen voor het huwelijk waren gelukkig nog in een prille fase. Toch zijn er al hoge kosten gemaakt, o.a. door de aanschaf van de trouwringen. Is het, nu ik zelf het infinitief genomen heb niet verder te gaan, rechtvaardig dat ik de kosten daarvan voor mijn rekening neem? Hoe kan dit op een nette manier opgelost worden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De rechtstreekse vraag hoe je op een nette manier de zakelijke afwikkeling regelt van een verbroken verloving kun je eigenlijk alleen samen met je ex-verloofde bespreken. Jij kunt een voorstel doen, maar hij zal daar mee in moeten stemmen, niet ik. Regels zijn er niet. Waarschijnlijk zal hij geen bezwaar hebben als jij de kosten voor je rekening neemt. Ik vind het een nobel idee, maar je kunt ook voorstellen om de kosten samen te delen. Je bent immers ook samen een relatie aangegaan! Ieder de eigen ring terug... ook dat is eerlijk, toch? Overigens, had jij ze allebei betaald? Heb je dan ook recht om beide ringen te houden? En wíl je dat?

Er zullen waarschijnlijk ook foto’s zijn en andere tastbare herinneringen, wat ga je daarmee doen? Kortom, bespreek het met hem.

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering uitverloving
3 reacties
hans0166
je zult er inderdaad samen uit moeten komen.

Hier is het gebruikelijk, de gezamenlijk gekregen dingen worden gedeeld, of financieel gedeeld,
als je de ringen betaald hebt zijn ze voor jou, "even" over de bedoeling van de ringen heenstappen en naar een juwelier brengen. Dan heb je er in ieder geval de goudprijs voor terug.
Catherine
Ik zat in zo'n zelfde situatie. Vergevorderde trouwplannen, al veel uitzetspullen, ringen, kado's, maar ik verbrak de verloving.
Het was ondoenlijk om de spullen één voor één te gaan verdelen, we hebben toen gezegd: alles wat bij jou op zolder staat blijft bij jou en wat bij mij staat houd ik dan wel. Ringen hebben we aan elkaar teruggegeven.
Later vond ik wat foto's van hem alleen en heb die aan hem teruggestuurd, een paar weken later kreeg ik een envelop van hem met mijn foto's.
Het is toch wel een pijnlijke toestand. Je komt veel later toch die spullen weer tegen, je smaak is intussen veranderd soms en je hebt geen zin meer om dat zorgvuldig samen uitgekozen servies of pannenset te gaan gebruiken. Ik niet i.i.g. Ik heb er anderen een groot plezier mee gedaan.
Ik hoop dat jullie nog in een overleg-praat-verhouding zitten, die was bij ons niet meer mogelijk.
Sterkte!
Ellenoor
Of alle spullen die jullie van jouw familie/vrienden gekregen hebben naar jou, en die van zijn familie/vrienden naar hem. Misschien is dat ook een optie. Hoe dan ook: sterkte!