God als stopwoord (3)

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Van der Ham. Vraag n.a.v. uw antwoorden over vloeken. Ik hoor sommige mensen nogal eens “Goh” zeggen, dus met een “h”. Is dat ook vloeken en zou je daar dus ook iets van moeten zeggen? Ik vind het namelijk nogal wat om tegen iemand te zeggen dat hij daarmee vloekt.

Antwoord

Dag jongere,

Goed dat je ernaar vraagt. Je hoeft niet te zeggen dat de ander daarmee echt vloekt, om er toch voorzichtig wat van te zeggen. Denk er eerst eens goed over na. Probeer het vervolgens eens ter sprake te brengen - het uitleggen. "Goh" komt natuurlijk van God. En "Jee" komt van Jezus. Je begrijpt het wel.

Wijsheid toegewenst!

Groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

vloeken