Weerzien met ouders op nieuwe aarde

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Als straks de nieuwe hemel en de nieuwe aarde komt, kan ik dan weer bij mijn ouders zijn? Daar verlang ik naar. Ik mis ze zo. Ik voel me op aarde zo ongelukkig. Ik zou het zo fijn vinden als er geen ziekte, oorlog en ellende meer was.

Antwoord

Beste vrager,

Ik begrijp dat u een goede relatie met uw ouders hebt gehad. Dan is het heel goed te begrijpen dat u ze mist.  Zeker als u verder niemand hebt waarmee u alles kunt delen, zoals ik begrijp. U hebt destijds uw ouders van de Heere gekregen, maar ook dat was voor een bepaalde tijd. De Heere heeft op Zijn tijd ook uw ouders weer weggenomen.

Naar ik begrijp mag u geloven dat de Heere hen tot Zich genomen heeft. U zult hen toch niet de vreugde misgunnen die zij nu mogen hebben? Het vraagt echter wel geloof van u om dit alles ook in Gods hand te geven en daarin rust te vinden. De Heere gaat daarbij ook met u een weg. Maar Hij wil door Zijn Woord en Geest u Zijn nabijheid in het hier en nu doen ervaren. Hij geeft een liefde die alle aardse liefde te boven gaat. Hij geeft een troost die meer is dan van ouders. Denk aan Jesaja 66:13: zoals iemands moeder hem troost, zo zal ik u troosten. Dan gaat het over de enige troost in leven en in sterven, die Christus is.

Naar de Bijbel zal er een herkenning zijn in de hemel van elkaar. Eens was er iets van de hemel op aarde, denk aan de verheerlijking op de berg. De drie discipelen herkenden Mozes en Elia. In Lukas 16:9 staat dat de armen hun weldoeners zullen ontvangen in de eeuwige tabernakelen.

Maar vergeet s.v.p. niet dat het verlangen naar de hemel ten diepste een verlangen is naar Jezus. En als je Hem mag kennen en ontmoeten, ontmoet je ook je ouders.

Er is veel ellende in de wereld. Dat ondervind je elke dag. Je zou het fijn vinden als er geen ziekte en oorlog en ellende meer zou zijn. Dat komt, nog even wachten! Maar je vergeet volgens mij één zaak te noemen en dat is: als de zonde er niet meer zal zijn. Je kent denk ik het gezegde wel: waren er geen zonden, dan waren er geen wonden. Iedereen wil wel een volmaakte wereld. Maar weinigen zijn er die een wereld zonder zonde willen. Het gaat om een wereld waar God zal zijn alles en in allen. Dan leren we er in dit ons leven al wat van kennen: De blijdschap fonkelt in het oog van de zondaar die voor Jezus boog.

Dat wens ik je van harte toe.

Hartelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

herkenning in hemel