Waarom zijn mannen en vrouwen zo verschillend?

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Ik heb nu alweer bijna drie jaar verkering. We houden ontzettend veel van elkaar. Maar nu heb ik nog één hele grote vraag: Waarom zijn mannen en vrouwen zo verschillend? Hoe moet je elkaar nou gelukkig maken als je heel veel van elkaar houd, maar elkaar niet begrijpt? Ook door praten kom ik er niet uit...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarom mannen en vrouwen zo verschillend zijn? Omdat God ze zo heeft geschapen: man en vrouw mogen sámen méns zijn! Er zijn heel wat boeken geschreven over de verschillen. Ik noem er vier die aardig zijn om te lezen. Zit er iets van je gading tussen? Je kunt ook in de bibliotheek zoeken naar andere titels! 1. “Wat wil hij, wat wil zij”, door W. F. Harley jr. 2. “Liefde is een werkwoord”, door Alfons Vansteenwegen. 3. “Je begrijpt me gewoon niet”, door Deborah Tannen. 4. “Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus”, door John Gray

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
7 reacties
Mink
Helaas is het meestal alleen de vrouw die dat soort boeken lezen, mannen hebben zoiets van: leef je leven en doe niet zo moeilijk, maar ze hebben niet in de gaten dat juist begrip en empathie zo belangrijk is in een huwelijk.
Ik heb Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus gelezen, echt een aanrader!! Niet in 1 x lezen, telkens een stukje.
Succes en wijheid gewenst!
Annet76
Ik vraag me af in hoeverre dergelijke boeken nou echt zinvol zijn. Zijn het nou echt de verschillen tussen man en vrouw die het maken dat jullie niet gelukkig zijn?
Ik denk niet dat een boek jullie relatie op een beter niveau zal brengen, daarvoor zul je toch echt bij je eigen vriend(in) moeten zijn!

“Waarom vrouwen niet kunnen kaartlezen en mannen…..” is ook zo’n boek die ik gelezen heb.
Tja denk ik dan.... als ik de horoscoop van mijn overbuurvrouw lees dan denk ik: Oh ja, dat is óók op mij van toepassing....
Dit soort boeken zijn nogal generaliserend en absoluut niet gebaseerd op de unieke eigenschappen van jouw vriend(in); van ieder mens afzonderlijk!
Juist die eigenschappen zijn m.i. veel belangrijker en bovendien echt de moeite waard om voor te werken!

Ik zeg niet dat je de geadviseerde boeken niet lezen moet, er zullen vast herkenbare basisregels in staan, maar laat het daar niet van afhangen. Verdiep je liever in het karakter, de beweegredenen en diepste gevoelens van je vriend(in).

Er zijn zoveel verschillen tussen mannen en vrouwen, boekjes vol, tv-programma’s worden erover gemaakt, het internet staat er bol van, maar je hebt maar één (unieke) partner waar jij je energie in moet steken.
Pompelmoen
@Annet76,

Annet, ik sluit me voor honderd procent bij je aan!
Annah
Tóch zijn die boeken écht waardevol...!
Onder één voorwaarde: dat man én vrouw ze allebei lezen.
pearl87
Leuke vragen worden hier gesteld :)

Ik heb 'Wat vrouwen moeten weten - over de gedachtegang van mannen' gelezen. Een geweldig boek dat geschreven is tegen een christelijke achtergrond én gebaseerd is op onderzoek over de gedachtegang van mannen. (Shaunti Feldhahn)

Er wordt onder andere beschreven hoe mannen in een relatie staan, dat respect bijvoorbeeld belangrijker voor hen is dan geliefd-zijn; over onzekerheid van mannen, waarom zijn ze niet romantisch? naja, niet... anders!; over het seksuele verlangen van mannen, waarom willen mannen meer seks dan vrouwen, hoe beleven mannen dat en hoe kunnen we als vrouwen hierop inspelen?
Sommige dingen in het boek lijken misschien een beetje gek, zeker als je nog niet getrouwd bent, maar is zeker heel boeiend. Ik denk dat het waardevol is om te lezen als je je vriend niet begrijpt... Mannen vertellen namelijk niet altijd precies wat ze beleven, ze slaan altijd een gedeelte over waarvan ze denken dat wij, vrouwen, het wel weten, terwijl dat niet zo is! (heel gegeneraliseerd, niet alle mannen zijn zo, maar wel bíjna álle)

Ik kwam er al lezend in dit boek achter dat de ik veel dingen al wist van mijn vriend :) Leuk, ik had het zelf al ontdekt! Misschien jij nog niet?

Als je je vriend na het lezen van dit boek nog niet begrijpt, dan weet ik het niet hoor, dan ligt het vast aan iets anders ;)

De versie 'Wat mannen moeten weten... ' bestaat ook. Die heb ik niet gelezen, dat mocht niet, stond op de eerste bladzijde ;) dat mag mijn vriend doen.
Koningin
Zelf heb ik in m'n vakantie het boek 'De fascinerende vrouw' gelezen. Dit boek is er ook voor de man 'de ongetemnde man'. In dit boek komt duidelijk naar voren hoe God de vrouw heeft geschapen en met welk doel. Ook wordt gezegd dat man en vrouw inderdaad verschillend zijn. Het opvallende vond ik ook dat er staat dat het belangrijk is dat je eerst gelukkit wordt door je relatie met God. je man/vrouw kan je wel gelukkig maken maar de diepste leegte in je hart kan alleen God opvullen!
eduard1
Ook een geweldig boek over het huwelijk is 'Het meesterwerk' - een verfrissende kijk op het huwelijk. Geschreven door Al Janssen en Jef de Vriese.
De kern is dat het huwelijk niet in 1e instantie bedoeld is om hier op aarde gelukkig te worden, maar dat het aards huwelijk de relatie van Christus tot Zijn Gemeente laat zien.
Echt een aanrader. (zowel voor de man als voor de vrouw)