Dagje weg naar Walibi

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Wij als vriendengroep van een (reformatorische) middelbare school willen graag een dagje weg naar Walibi. Nu hebben de overige ouders daar geen problemen mee, maar mijn ouders zijn er totaal op tegen: “Het is een plaats waar we als christenen niet horen te zijn!” Wat heeft u daar over te zeggen? Ik snap dat de Bijbel zegt dat we niet wereldgelijkvormig moeten zijn. Maar als christenen hoeven mogen we dan toch nog wel gewoon een dagje er op uit? Ik begrijp ook dat iets als Fright Nights of iets anders Halloweengerelateerd niet Bijbels is en daar zou ik me ook niet fijn bij voelen. Maar dat is niet het geval bij een gewoon rondje in de achtbaan, of zoiets.

Mijns inziens is Walibi hetzelfde soort vermaak als dat je hebt als je met kleine kinderen naar de speeltuin gaat, alleen is dit een speeltuin voor ‘mensen op oudere leeftijd.’ Ook vraag ik me dus af of mijn ouders wel helemaal een juist beeld hebben bij Walibi. Hoe dan ook: ik hoor graag uw mening!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste...

Laat ik vooraf zeggen dat ik geen ‘Walibikenner’ ben en een dagje daar moeten doorbrengen zou voor mij een straf zijn, maar dat helpt je misschien juist wel om mijn antwoord te wegen.

Eerlijk gezegd ben ik het wel met je eens om geen principieel verschil te zien tussen een ‘achtbaan’ of iets dergelijks en de ‘familieschommel’ van vroeger in de speeltuin (van vroeger). Je gaat een dagje ‘spelen’ en dat vind ik principieel niet anders dan wanneer je een dagje bordspelen gaat doen, sporten of wat dan ook. Dus ik zie het niet als ‘zonde’ en/of niet passend bij het christelijk geloof.

Vroeger gingen wij met de reformatorische school ook op schoolreisje en o.a. naar een speeltuin. En oh, wat vond ik de botsautootjes leuk!

Je mag best ‘spelen’, als het maar niet in de plaats komt van waar het echt om gaat in het leven. Als het maar niet je denken vertroebelt en je geloven belemmert. Daarom zou een dagje Walibi nog wel eens veel ‘onschuldiger’ kunnen zijn dan de diverse games die refojongeren spelen. Daar wordt het denken misschien nog wel veel meer op een negatieve manier beïnvloed, zonder dat iemand daar iets van vindt of zegt.

Als je intentie en je verlangen is om rein en naar Gods wil te leven, mag je van mij ook best een dag pret hebben met elkaar.

Heb het goed samen!

Drs. Els J. van Dijk

Lees ook: 'Pretparken'

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vrijetijdsbesteding