Vriend weet niet veel van het geloof af

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

10-07-2004, 00:00

Vraag

Ik heb verkering met een jongen die niet veel van het geloof afweet. En we vinden het allebei moeilijk om er over te praten. Wat kunnen we hieraan doen?


Antwoord

Beste vriendin,

Je had me het antwoorden wat gemakkelijker gemaakt als je gevraagd had of je aan zo’n verkering moet beginnen... Maar goed, je hebt nu verkering en jullie houden van elkaar en daar geniet je, hoop ik, van. Omdat je geen gegevens vermeldt over je leeftijd en over hoe lang jullie verkering al duurt, ga ik ervan uit dat je met verkering iets serieus bedoelt. Eigenlijk (ook al denk je daar misschien nu nog niet aan) een stap richting het huwelijk. We zijn dan ook gelijk bij het probleem gekomen: in een huwelijk moet je één zijn met elkaar, zeker in geestelijk opzicht. En daar moet, gezien je vraag, bij jullie wel wat aan veranderen. Vandaar je vraag, overigens: fijn dat je die stelt!

Hoe vertel je je vriend nu over God, de Bijbel, het geloof, de kerk etc? Het allerbelangrijkste is dan niet of je er makkelijk over kan praten, maar of je echt met God leeft. De belangrijkste vraag is: Wie is de Heere Jezus voor jou? Heb je Hem lief? Als je hem niet liefhebt, ben je volgens de Bijbel: een vervloeking (1 Korinthe 16:22). Dat is erg scherp, maar wel waar! Daarom is het van het allergrootste belang dat jij echt leert geloven in de Heere Jezus en dat je in die weg ook een getuige wordt tegen je vriend, zodat hij misschien ook tot geloof zal komen. Dan krijg je samen een hele mooie verkeringstijd. Daarom roep ik het je toe: Geloof in de Heere Jezus en je zult behouden worden! God heeft je niet over voor de eeuwige vervloeking! Hij wil jou zaligen en het liefst vandaag!

En als jij, met alle gebrek, mag zeggen dat je niet zonder de Heere Jezus kan leven dan mag je proberen iets van wat jij in Jezus gevonden hebt aan je vriend door te geven. Je zou kunnen beginnen met hem een Bijbel te geven en hem het Johannes evangelie te laten lezen.(misschien moet je zoeken naar een versie in wat begrijpelijker taal). Je kan dan aangeven dat dit Boek voor jou erg belangrijk is en dat je het erg fijn zou vinden als hij de moeite eens zou nemen dat eens door te lezen. Je kan hem ook een keer meenemen naar de kerk (bijvoorbeeld bij een doopdienst). Geef dan aan hoe waardevol het voor jou is om daar te zijn en ga niet in discussie over dingen die van de kern afhouden. Leg met name het werk van de Heere Jezus uit. Dat bepaalt tegelijk het verschil met alle andere godsdiensten van vandaag de dag. Als je er echt niet over kan praten, kun je proberen er eens met een buitenstaander over te spreken. Je kunt dan zo’n persoon vragen om eens kort en duidelijk uit te leggen wat het geloof inhoudt.

Boven alles: bid voor je vriend en voor je relatie. We hebben een God die wonderen doet door Zijn Woord en daar mag je om bidden. Hopelijk komt je vriend tot de ontdekking dat het leven buiten en zonder God zinloos en verloren is en dat het leven met God pas echt leven is.

En als je vriend dit niet wil, maar zegt jou vrij te zullen laten als jij hem vrij laat dan zul jij een punt moeten zetten achter je relatie. Hoe pijnlijk misschien ook, maar dan moeten we God meer gehoorzaam zijn dan mensen. Als je meer wilt lezen over verkering (met een ongelovige) kan ik je nog twee boekjes aanbevelen:

“Gij zult niet echtbreken”, deel 1 van ds. R van Kooten, ISBN 9033109441 en “Gewoon goede vrienden”, van Joyce Huggett, ISBN 9029711574. In beide boekjes kun je ook veel vinden over hoe je met elkaar om moet/mag gaan in verkeringstijd.

Een hartelijke groet, Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

relatie met niet-gelovige
Dit artikel is beantwoord door

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
    08-06-1976
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
173 artikelen
Ds. M. (Michel) van Heijningen

Bijzonderheden:

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Het is nog maar een paar jaar geleden dat God mij stil gezet heeft en mij heeft laten zien en merken dat ik zonder Hem niet kan. Wat een genade dat God naar zulke mensen als mij omkijkt! Het heeft (en...
6 reacties
10-07-2012
Geachte ds. Heikamp. De laatste tijd ben ik erg veel bezig met de dood. Ik zat zo te denken van: als je in de eeuwigheid bent, weet je dan ook van je leven? Weet je dat je dan 'dood' bent? Weet je dan...
Geen reacties
10-07-2007
Mijn buurvrouw is een 83-jarige Iraanse vrouw die al 50 jaar in Nederland woont en heel slecht de Nederlandse taal kan spreken/schrijven. Al sinds enkele weken is zij helemaal niet in orde en wil ze d...
5 reacties
10-07-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering