Da Vinci Code

Ds. H. Liefting / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de Da Vinci Code. Ik hoorde dat dat een boek is wat je niet mag lezen omdat er erge zaken in staan. Nu leest een kennis van mij dat boek wel en daarom wilde ik graag weten waarom mag het boek niet/of wel gelezen worden?

Antwoord

We kunnen niet zomaar zeggen dat een boek niet gelezen zou mogen worden. We hebben ook nog zoiets als “de vrijheid van een christenmens”, zoals Luther dat zo prachtig verwoordde. Het is echter wel de vraag wat we ermee beogen. Als we een boek als “De Da Vinci Code” lezen om een antwoord te kunnen geven aan anderen, kan het nuttig zijn. Als we het echter uit pure nieuwsgierigheid ter hand nemen, moeten we goed bedenken dat het lezen van een boek als dit niet waardevrij is. Het is namelijk een geraffineerde aanval op de Heere Jezus en op het hele christendom!

Waarom een geraffineerde aanval? Omdat de schrijver bewust allerlei leugens en ketterse ideeën en verzinsels verwerkt heeft. Bijvoorbeeld dat de Heere Jezus een gewoon mens zou zijn geweest. En dat Hij getrouwd zou zijn geweest met Maria Magdalena. En dat Hij kinderen bij haar had, waarvan de nazaten nog steeds in leven zijn! Het geraffineerde ligt vooral in het feit dat de schrijver, Dan Brown, pretendeert dat zijn theorieën en historische feiten wel degelijk op waarheid berusten. En zeker, hij heeft onderzoek verricht, maar dat was helaas vooral gebaseerd op dubieuze bronnen en eigen verzinsels.

Het lezen van een boek als De Da Vinci Code kan je visie op de Heere Jezus voor je verdere leven veranderen. Ja, bederven! Je kunt aan heel veel dingen gaan twijfelen. Aan de meest wezenlijke dingen!

Persoonlijk zie ik het boek als een aanval van satan Christus en Zijn kerk. Ik denk dat we deze aanvallen beter kunnen ontlopen, dan ons er onnodig mee inlaten. Bovendien kunnen we onze kostbare tijd beter gebruiken. Bijvoorbeeld door het lezen en bestuderen van boeken die de échte Christus beschrijven. Om Hem echt te leren kennen. Want dat is het eeuwige leven!

Ds. H. Liefting, Delft

Lees meer artikelen over:

apocriefboekencanoniek