Bidden en bijbel lezen zonder gevoel

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik lees uit de Bijbel en bid om genade, maar ik heb geen gevoel erbij. Wordt het wel verhoord? Ik vind het daarom moeilijk om door te gaan. Moet ik doorgaan of moet ik iets veranderen?

Ten tweede, heb ik vaak de vraag: wat moet ik doen om zalig te worden? Het antwoord in de Bijbel is dan geloof in de Heere Jezus. Maar hoe moet ik dat doen? God moet het toch geven. Moet ik daarom bidden? Ik weet het niet meer.

Antwoord

Beste vriend(in),

Je bent (ook op deze site) niet de eerste met zo'n vraag. Je zult (als Jezus niet snel terugkomt) eveneens niet de laatste zijn die tobt met deze kwestie. Mijn antwoord bevat dan ook niet het laatste woord, ik hoop echter wel voor jou (en anderen) een verlossend woord.

Je zoekt in jezelf naar een bevestiging van geloof, van genade. Waarschijnlijk heb je weleens gehoord dat het anker ‘buiten boord’ moet. Ons geloof en vertrouwen richt zich op Zijn volkomen offer (citaat avondmaalsformulier). Via Gods beloften weet ik dat Hij me hoort wanneer ik vraag om genade. Dat voel ik lang niet altijd, maar eigenlijk is dat totaal niet belangrijk. Je hebt straks een eeuwigheid lang om te voelen en te ervaren. Nu word je geroepen te leven van geloof en in hoop.

Waar hoop je op? Waar geloof je in? Geloof je in je eigen geloof? Dan ben je als een kat die in zijn eigen staart bijt. Daar kom je echt niet verder mee. Hoop je op een goed gevoel, op meer trouw in jezelf? Doe het niet. Niets in onszelf geeft troost. Vertrouw op de betrouwbare God die geen (!) bidder laat staan. Dat heeft Hij nog nooit gedaan simpelweg omdat Hij dat niet kan. Onze almachtige God heeft Zichzelf gebonden aan Zijn beloften. De Bijbel staat er vol mee, zwart op wit. God hoort zelfs de jonge raven als zij roepen (Ps. 147). Waarom zou Hij jou niet horen? Kan je één reden bedenken waarom Gods beloften niet voor jou zouden gelden? Als je bidt, zal Hij je geven. Nee, niet altijd het gevoel, maar wel altijd genade. Als je ooit gedoopt bent; voel aan je voorhoofd, het is nog nat. Niet van jouw inzet, maar van Zijn beloften. Doopwater droogt nooit op; jouw naam werd met Zijn Naam verbonden. Zijn beloften gelden voor jou.

Toen ik bezig was met dit antwoord kwam er een zinnetje in me boven: “U die God zoekt in al uw zielsverdriet, Houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven (Ps. 69:13, Oude Berijming).

Dat vrolijke leven wens ik je nu al toe. Al zou het zo zijn dat je je hele leven blijft tobben, dan komt het straks ongestoord en eeuwig.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Ps. lees ook andere antwoorden op deze site op een soortgelijke vraag via de tag hieronder.

Lees meer artikelen over:

geloof en gevoel