Het geloof is de sleutel

Ds. N.P.J. Kleiberg / 1 reactie

Vraag

Een tijd geleden hoorde ik iemand in een lezing zegge: “Het geloof is de sleutel.” Wat wordt hiermee bedoeld? En klopt het ook? Zijn er ook oudvaders die deze uitspraak gedaan hebben?

Antwoord

Helaas, ik ken deze uitspraak niet. Mogelijk dat er mee bedoeld is, zoals Christus het zegt, dat al is het geloof als een mosterdzaadje, er bergen door verzet kunnen worden. En dat in die zin het geloof een sleutel is. Ik heb oa. Calvijn en enige oud-vaders er op nageslagen, maar de uitspraak niet kunnen vinden. Als je nog weet wie die uitspraak gedaan heeft, zou ik hem er op bevragen.

Ds. N. P. J. Kleiberg

1 reactie
Roozemond
Ik heb die uitspraak ook wel eens gehoord. Ik heb dat als volgt opgevat:

Geloof zien als overwinning in het christelijke leven. Niet door mijn werken, want het is God Die in ons werkt, beide het willen en het werken.

1 Joh. 5: 4 & 5 vermeldt het volgende: Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning die de wereld overwint, namelijk ons geloof. Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?

Khoop dat je hier wat mee kunt!