God zoeken maar niet vinden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Niemand zou God zoeken. Ik zoek hem wel, maar vind en ervaar niets. Terwijl er duidelijk staat: zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal worden open gedaan...

Antwoord

Aangezien God niet liegen kan, ligt het probleem dus bij jou. In de eerste plaats zoeken we vaak in ongeloof: baat het niet, het schaadt ook niet.

In de tweede plaats zegt de Bijbel in Romeinen 10: “Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart... (Namelijk), indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.” Kortom, zoek je wel op de goede plek? Het Woord (Christus) wordt door de prediking en het lezen van de Bijbel in je hart gelegd. Geloof je dat? En zo ja, heb dan dat Woord (Christus) al aangenomen in geloof? Johannes 1:12: “Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.”

Tot slot: het gaat niet om ervaren of voelen, maar om geloof (is vast vertrouwen/aannemen/omhelzen) in de belofte van het evangelie. Welke belofte? Bijvoorbeeld deze: “Die tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen”, Johannes 6:37. Lees hier de uitleg van dominee Spurgeon daarover.

Lees ook: