(...) hoe lang het duurt voordat de medicijnen verdwenen zijn uit je lichaam en ...

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Na ruim twee jaar slikken van antidepressiva (zoloft/sertraline) ben ik inmiddels gestopt. Dit met hulp van mijn huisarts. Nu ben ik bijna drie weken zonder medicijnen, maar vraag me af of het wel goed gaat. Mijn huisarts is heel rigoureus en geeft aan dat ik weer moet gaan slikken. Daar ben ik zelf niet helemaal over uit. Nu is mijn vraag, hoe lang het duurt voordat de medicijnen verdwenen zijn uit je lichaam en er geen voelbare ongemakken meer zijn (hartkloppingen, zwabberigheid). Deze vraag is voor mij een second opinion, niet dat ik mijn huisarts niet vertrouw, maar omdat hij me snel genoeg weer aan het pilletje heeft.

Antwoord

Beste vraagsteller,

1. De meeste antidepressiva, ook Zoloft zijn snel uit je lichaam verdwenen na het stoppen ervan. Sommige antidepressiva geven wel wat afkickverschijnselen zoals hartkloppingen.

2. Helaas kan ik je niet zeggen of je weer moet beginnen of niet. Ik ken je niet; ik ken je voorgeschiedenis niet; ik ken de reden van het gebruik van antidepressiva niet. Een echte gefundeerde second opinion in deze kan ik je helaas niet geven.

Je eigen huisarts kent je voorgeschiedenis, de reden van het gebruik van antidepressiva en hij kent jou. Hij kent de symptomen en in het bijzonder de symptomen van jou en hij wil niet dat je terugvalt in een “gat”.  Aangezien je zelf aangeeft dat je “je afvraagt of het wel zo goed met je gaat” lijkt het mij niet verwonderlijk dat je huisarts je voorstelt om weer te beginnen met antidepressiva.

Groeten,
José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch