Boeddhabeeld in je huis

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Wat is de invloed van een Boeddhabeeld in je huis?

Antwoord

Goede vraag is dit. De vraag gaat ervan uit dat een Boeddhabeeld niet zomaar een voorwerp in de kamer is. Stel dat ik de vraag stel: “Wat is de invloed van een stoel in je huis?”, dan zou je me vreemd aankijken. Het is toch glashelder wat die invloed is? Het is de bedoeling dat je erop kan zitten. Of iemand anders die bij je op bezoek komt. En als het een hele mooie stoel is dan is hij ook bedoeld om gewoon mooi te zijn. Voor veel mensen geldt dat laatste ook voor een Boeddhabeeld. Zij hebben dat aangeschaft omdat zij het een mooi element in de kamer vinden. Andere mensen verbinden er een diepere gedachte aan. Zij geloven dat de Boeddha wijze levenslessen over vriendelijkheid en harmonie heeft gegeven. Omdat zij dat zelf ook belangrijk vinden, plaatsen zij een beeld van de Boeddha in huis.

De meeste mensen hebben niet echt een goed idee van wat de Boeddha precies leerde. Volgens hem gaat het in het leven over lijden en de weg die hij wijst om van het lijden af te komen. Dat kun je bereiken door meditatie en onthechting. Zo wordt het ook een soort verlossingweg die afwijkt van wat we van de Heere Jezus Christus hebben geleerd.

Kan nu een Boeddhabeeld een kwade invloed uitoefenen? Dat kan, maar dat gaat niet automatisch of buiten je om. Een beeld is maar een beeld van hout of steen of wat dan ook. De apostel Paulus schrijft: “Wij weten dat er geen afgod niets is in de wereld en dat er geen andere God is dan Eén” (1 Korinte 8:4, HSV). Tegelijk schrijft hij sommige mensen niet los zijn van een afgod in hun geweten (1 Korinte 8:7). Dan kan die afgod toch invloed uitoefenen op je denken en voelen. Wie Jezus Christus als discipel volgt kan niet tegelijk ook onder invloed staan van een afgod. Het gaat er dus om of je vrij bent in je geweten.

Groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

Lees meer artikelen over:

boeddhisme