(...) Ik ga lange tijd al niet meer naar de kerk en ik doe waar ik zin in heb. W...

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik heb moeite met de kerk waarin ik ben opgegroeid: de Oud Ger. Gem. in Ned. Nu ben ik lange tijd niet meer naar de kerk geweest en steeds verder van God afgegaan. Ik voel dat ik God kwijt ben en ik weet dat we uit onszelf niet kunnen terug keren. Mijn eigenlijke vraag is: Kan een mens niks zelf doen om God terug te krijgen en wat moet ik doen? Dit is geen bekering van mezelf maar ik voel wel dat ik God nodig heb. Ik ga lange tijd al niet meer naar de kerk en ik doe waar ik zin in heb. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste jongere,

Bedankt voor je openheid. Ik zal proberen een antwoord te geven op je hartenkreet. Zo mag ik je vraag toch wel noemen aangezien je voelt dat je God nodig hebt. Te beginnen met wat jij je eigenlijke vraag noemt: "Kan een mens niks zelf doen om God terug te krijgen en wat moet ik doen?" Als ik je vraag goed begrijp bedoel je: Ben je als mens helemaal passief in de bekering en zoniet wat moet ik doen? Volgens Gods Woord is God de Eerste en zijn we in de bekering helemaal afhankelijk van de werking van Zijn Woord en Heilige Geest. Dat sluit echter onze verantwoordelijkheid niet uit maar in.

Op formule gebracht: het is 100 procent Gods werk en 100 procent ons werk. Let wel; Niet 50 procent en 50 procent! Denk aan Filippenzen 2:12 en 13: “Werkt uwszelfs zaligheid met vreze en beven, want het is God die in u werkt, beide het willen en het werken naar zijn welbehagen.” Of zoals de Dordtse Leerregels zeggen: Door God bewogen zijnde werkt hij (de mens) ook zelf. Begin bij de roeping: “Keert weder gij afkerige kinderen en Ik zal uw afkeringen genezen” (Jeremia 3:22). Lees dat beloftewoord als een roepstem aan jouw adres. De Heere Jezus belooft: Zoekt en gij zult vinden. Aan die onvoorwaardelijke belofte mag je de Heere houden. Laat dat een pleitgrond zijn in je gebed.

Wat moet ik doen, vraag je tenslotte: Allereerst bidden en smeken tot God. Ten tweede probeer weer de draad van de kerkgang op te pakken. Je geeft niet aan wat de moeite is, die je hebt met het kerkverband waarin je bent opgegroeid. Betreft dat de vormen, negatieve ervaringen in het persoonlijk vlak of de wijze van geloofsbeleving? Blokkeert dat laatste je, dan zou ik je voorzichtig willen adviseren eens een andere kerk behorend tot de Geref. Gezindte te bezoeken. Als je echt op zoek bent zul je niet langer willen doen waar je zelf zin in hebt maar vragen: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal?

Tenslotte heb ik nog een wedervraag; Voel je je schuldig over het feit dat je al lange tijd niet meer naar de kerk bent geweest, of zoek je de schuld bij genoemd kerkverband? In ieder geval: De Heere staat met geopende armen te wachten op jouw terugkeer. Denk aan de gelijkenis van de verloren Zoon (Lukas 15).

Met hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren