Burenlawaai

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Er wordt bij onze buren veel geklust in en om het huis. Van ‘s ochtends vroeg 6.00 uur tot ‘s avonds laat 22.30 uur. En steeds als je denkt dat ze klaar zijn, begint er na een paar dagen weer iemand te zagen, timmeren, slijpen of iets dergelijks. Na het wekenlang verdragen te hebben, was de maat vol en ben ik uit m’n slof geschoten. Nu lijkt dát het probleem voor de buren en ze tonen geen enkel begrip (kinderen worden wakker, ook bij een slaapje overdag). Het gaat gewoon door. Vroom vertoon van buiten en ondertussen lijkt het pesterij geworden.

Nu kun je natuurlijk zeggen: je had niet uit je slof moeten schieten... En pesterij is ook een gevoel, alles wat je hoort gaat bewust lijken omdat je er op let. Moet ik nu mijn excuses aan gaan bieden? Ik zit te wachten tot de buren zeggen: “Wat vervelend, we zullen er op letten.” Maar dat gaat niet komen denk ik. Ben ik dan heel erg naïef/zet ik mezelf voor gek als ik excuses aan ga bieden. Ik wil gewoon een gezellige buur zijn en goed contact hebben, maar ook niet over me heen laten lopen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Burengedoe... laat het niet uit de hand lopen, want dan bent u verder van huis! Wellicht is het meeste kluswerk al klaar voordat dit antwoord u bereikt, maar goed, hierbij dan toch mijn reactie.

U kunt verwàchten van uw (nieuwe?) buren dat zij naar u toe komen, maar u zegt zelf al dat dit niet gaat komen. Ik denk het ook niet, want niet zíj, maar ú hebt een probleem. Wees daarom wijs en zet die eerste stap, welke tot mogelijke verzoening leidt. Koop een flesje wijn, een bos bloemen of nog iets anders en ga excuses aanbieden voor uw eerdere optreden, waarbij u meteen duidelijk maakt (op vriendelijke en besliste toon!) dat u met uw gezin toch erg veel last hebt van al het verbouwlawaai. U kunt tegelijk ook interesse tonen en complimenten maken voor alles wat al gedaan is en dan tussen neus en lippen door vragen wat de buren nog allemaal van plan zijn! Prijs de klusser, ofwel: verpak uw boodschap in pósitieve bewoordingen, want heus, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn! En uiteindelijk bij de rijdende rechter belanden wilt u vast niet...

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

buren
4 reacties
K80
Daarom bij nieuwe buren zo snel mogelijk op de koffie gaan of een biertje pakken.
Zorgt gelijk voor wederzijds respect.
Geef dan eventueel aan dat je kleine kinderen hebt die een middag dutje doet.

Als ik een nieuw huis heb en heb de buren nooit gezien en dan komt ineens de buurvrouw aan op hoge poten en begint uit te vallen, denk ik ook ja,ja het zal wel.
hansa
Wat ik niet snap: als er al zo lang geklust wordt, dat de kinderen daar niet allang aan gewend zijn. Toen mijn man heeft ons huis verbouwde, sliepen de kinderen gewoon door de herrie heen. Zelfs de trilboor maakte hen niet wakker.
Kinderen hebben een gevoel van veiligheid nodig om te ontspannen en te gaan slapen en als jij als moeder hen het gevoel kunt geven dat er niets aan de hand is, dat gewoon de buurman aan het timmeren is, dan raken ze snel gewend. Maar als ze mama’s zucht of frons zien bij het naar bed brengen, dan is dát het wat hen het gevoel geeft dat er iets niet in orde is. En dát houdt ze eerder wakker dan lawaai waar mama geruststellend over doet.
pietermans
Als u al duidelijk heeft gemaakt dat u er zat van bent en de relatie niet zozo is, kunt u ook contact opnemen met de wijkagent. Die zal dan als tussenpersoon een gesprek met u beiden voeren.
Samanthi
Onze buren hadden ook zo'n last van onze hond. De hele dag en nacht blafte hij, niet volgens naaste buren, maar volgens buren een paar huizen verder, toen de hond al twee jaar dood was vroegen ze, hebben jullie die hond niet meer.

Ook heeft de buurvrouw eens geklaagd voor de herrie van de kinderen op sinterklaasavond, wij hadden de avond ervoor de kinderen kadootjes gegeven, maar de buren aN de andere kant lieten sint en pieten komen, bij ons werd er geklopt dat het zachter moest, terwijl de kinderen lagen te slapen.

Ga idd even in gesprek met je buren zoals mevrouw Rots aangeeft.