Ergernissen door buren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Hierbij een vraag voor mevrouw Rots. Wij wonen al jaren naast dezelfde buren. We hebben weinig last van elkaar, bieden als dat nodig is de helpende hand en maken af en toe een praatje, daar blijft het bij. Het is dit jaar de tweede zomer dat de buurman wat meer dagen vrij is en dan, als hij in de tuin werkt, (vaak) de radio aanzet. Dat is dan het nieuws, wat wij woordelijk kunnen volgen, een praatprogramma of muziek van een soort waar wij erg van balen. We denken dat hij de radio bewust en in ons belang niet al te hard zet, maar ook al is het geen daverende muziek, het blijft maar doorgaan. Het is zo ontzettend hinderlijk als je zelf in je tuin zit te eten, visite hebt of lekker zit te lezen om alsmaar een stem te horen, of popmuziek. Wij gaan dan vaak maar binnen zitten, terwijl we liever heerlijk in onze tuin zouden zitten. Maar dat is eigenlijk ook geen optie, ook wij willen als dat kan lekker van onze tuin genieten. Omdat wij bedacht zijn voor een burenconflict hebben wij er tot nu toe niets van gezegd.

De meeste burenruzies ontstaan over een tuin of over muziek en wij hebben ooit één keer een reusachtig conflict met deze buren gehad omdat wij een boom verwijderden die op onze gezamenlijke afscheiding stond: we hadden daar met hen overleg over gehad en van hen ook toestemming voor gekregen, maar door omstandigheden werd de boom drie dagen voor de afgesproken datum verwijderd. Dat kwam de tuinman beter uit en we hadden niet verwacht dat het een probleem zou zijn als de boom op dinsdag in plaats van op vrijdag om ging. Door de overlast van de radio te slikken accepteer je deze als het ware en de buren gaan het gewoon vinden om buiten de radio aan te zetten, ze horen daar namelijk van ons niks van... Door het aan te kaarten loop je het risico van een burenruzie.

Waarschijnlijk gaan ze zeggen dat zij onze kleinkinderen in onze tuin ook horen als die bij ons aan het spelen zijn. Je weet soms niet waar men over valt/hinder van heeft. Ze klaagden toen wij nog een orgel hadden en eens in de paar weken op zondagavond een uurtje zongen over overlast van onze kant. Ook vond de buurvrouw het vervelend dat de wasdroger in de schuur een signaal geeft als ie klaar is. Dat geeft weinig moed voor een volgende opmerking of vraag. Is slikken toch beter dan de kans op ruzie? Wat is aan te raden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een goede buur... tja, hoe goed is goed? Gaandeweg uw verhaal komen er meerdere ergernissen naar voren. Van uw kant. Van de kant van uw buren. En wat nu te doen? Als u het mij vraagt is een uitnodiging voor ‘een bakkie troost’ samen met een goed gesprek op zijn plaats. Nu hebt u allerlei vooronderstellingen over het gedrag van uw buren, maar als u er gewoon een keer naar vráágt zou het antwoord wel eens mee kunnen vallen. Of niet. Dat kan ook. En dan kunt u uiteindelijk zomaar bij de Rijdende Rechter aan tafel komen te zitten... hoewel u dat waarschijnlijk niet zult willen. Zorg dus, dat kleine ergernissen geen gróte ergernissen worden.

Twee mogelijkheden hebt u: níéts zeggen of íéts zeggen. Is het ‘niets’ dan wordt het dus slikken, of oordopjes kopen. Maar dan ook géén ergernissen opstapelen waardoor bitterheid en wrok u kunnen gaan beheersen!

Kiest u voor het aangaan van een gesprek dan is de vraag niet meer óf u wilt praten, maar hóé u een gesprek in gaat. Dat daar tact voor nodig is geloof ik direct. Om te beginnen creëert u een ontspannen sfeer!

En dan een paar tips:

1. geef zogenaamde ik-boodschappen (Ik wil eens praten, want ik heb last van, enzovoort. Spreek úw behoeften uit!),

2. ga níet alvast de reactie van de buren invullen,

3. (heel belangrijk!) maak geen verwijten,

4. luister naar elkaar,

5. onderhandel over mogelijkheden van beide kanten (als jullie dit doen, doen wij dat),

6. maak heldere afspraken (b.v. op welk moment in de week de buurman zijn gang kan gaan),

7. probeer met humor tot elkaar te komen (koop twee paar oordopjes, niet alleen voor uzelf maar ook een paar voor de buren),

8. vraag een ‘derde’ bij het gesprek.

En als dat allemaal niet lukt blijft een verhuizing nog altijd wél een mogelijkheid, Waarbij u moet zorgen dat u niet bij buren in de buurt gaat wonen!

Succes en wijsheid toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

buren
3 reacties
CrA
Vraagsteller, je zegt: "We denken dat hij de radio bewust en in ons belang niet al te hard zet,..". Dat is toch mooi. Geef je buurman daar een compliment voor. Wie weet zet hij hem nog wel zachter of helemaal uit. Als christen moet je o zo voorzichtig manoeuvreren, opdat de zaak van Jezus niet geschaad wordt. Wees zuinig op de verhouding die je nu hebt met je buren.
Marisa
Wat mij in een bepaalde situatie heeft geholpen bij een bepaalde (niet al te erge) vorm van geluidsoverlast van de buren was gebed.
In gedachten zegende ik de buren, ik bad voor hen en ook vroeg ik aan de Heer of Hij me minder gevoelig wilde maken voor bepaalde geluiden.
Daarna heb ik ook een keer een gelegenheid aangegrepen om op een luchtige manier nog wat te zeggen over de geluiden die me stoorden en het werd redelijk goed opgepakt.
Maar ook het gebed om minder gevoelig te zijn is door de Heer verhoord! Nu denk ik soms: ach ja, dit is weer zo'n dag, morgen is het weer veel rustiger. Ook ben ik me ervan bewust dat het zoooooveel erger kan dan bij mijn buren en dan dank ik de Heer voor het huis waarin ik mag wonen.
Lekkerbek
Als je een aantal keren verhuisd bent dan weet je dat er overal wat is. Ook als je in gesprek met collega's of vrienden bent, het kan zoveel erger. Het zal nergens worden zoals je zou willen omdat iedereen anders in elkaar zit.
Ik zou een radio ook irritant vinden, ik zou beginnen met vragen of het wat zachter mag. Of je roept hem een x als de radio aan staat naar jullie tuin, je gaat zitten, schenkt wat in......je vraagt of hij even wil luisteren. Wellicht heeft hij niet in de gaten gehad dat het bij jullie even hard te horen is als bij hem zelf. Zeg bv dat je ook het liefste een cd op wil zetten buiten met psalmen, maar dat je dat ook niet doet voor de buren. Dat dit wel jouw muziek is, zoals de radio de buurman zn ding is.
Maar houdt de verstandhouding goed, het is echt onleefbaar als je ruzie met buren hebt!