Vervangingsleer

Ds. C.G. Vreugdenhil / 14 reacties

Vraag

Aan ds. Vreugdenhil. Onlangs beluisterde ik uw preek via Prekenweb over HC zondag 34. Voor mij heel bemoedigend. Een vriend van ons wilde die preek ook beluisteren. Kort gezegd vindt hij het een vervangingsleer/theorie wat niet terug te vinden is in het OT en NT. Wat moet ik hiermee? Volgens deze man kan er met iedereen die deze leer hoort nooit gemeenschap der heiligen zijn met anderen. Het feit dat christenen op zo'n manier je aanvallen, verbijstert me. U vertelt toch geen leugens?

Antwoord

Zondag 34 gaat over de wet. God heeft de wet aan Israël gegeven op de Sinai. Ik benadruk in die preek dat de Tien Geboden nog steeds gelden, niet alleen voor Israël, maar ook voor ons. Dat heeft niets met de vervangingsleer te maken. Ik begrijp niet hoe je vriend daarbij komt. Ik ben altijd nog een tegenstander geweest van de vervangingsleer. En al zou iemand deze leer aanhangen, waarom zou je dan niet de gemeenschap der heiligen met elkaar kunnen beleven met zo iemand? Laat je gewoon niet van de wijs brengen.

Sterkte en hartelijke groet,
Ds C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

vervangingsleer
14 reacties
Roozemond
Herkenbaar! Duidelijk en krachtig antwoord! Laten we elkaar nu eens respecteren!
Johannes3vers16
Prachtig antwoord, maar iets in het antwoord begrijp ik dan niet helemaal misschien iemand anders wel?

De 10 geboden gelden nog steeds en niet alleen voor Israel, maar ook voor ons. Waarom vervangen we dan wel het 4e gebod..........?
dkw
@johannes3vers16:
Dit is slechts bij een selectief aantal kerken het geval die de zondag als een sabbath zien en waar op die dag niets mag behalve kerkgang, lezen uit een stichtelijk boek en slapen, de meeste kerken zien de sabbat als ceremonieel met een uitleg van het 4e gebod dat dit een gedenkdag is die we kunnen besteden met God en Gods woord.
Ik raad je aan de notulen te lezen (toegankelijk via internet) van de Dordtse Synode en wat deze er over gezegd hebben.
dkw
Ter aanvulling een citaat van Luther:
Daarom gaat dit gebod naar de gewone uiterlijke betekenis ons Christenen niets aan; want het is een uiterlijk ding zoals andere instellingen van het Oude Testament, aan bepaalde gewoonten, personen, tijden en plaatsen gebonden, welke nu door Christus vrijgelaten zijn. Maar om een christelijke zin te verkrijgen voor de eenvoudigen over wat God in dit gebod van ons vraagt, moet u opmerken, dat wij rustdagen houden niet terwille van de verstandige en geleerde Christenen (want die hebben daar geen behoefte aan), maar allereerst om lichamelijke redenen en noodzaak, daar de natuur leert en vraagt voor de grote massa, knechten en dienstboden, die de gehele week hun werk en ambacht verzorgd hebben, dat zij ook een dag ermee ophouden om te rusten en zich te verkwikken. Maar dan ook het allermeest daarom, dat men op zulk een rustdag (omdat men anders er niet toe komen kan) gelegenheid en tijd neemt om de eredienst bij te wonen m.a.w. dat men bij elkander komt om Gods Woord te horen en te behandelen en bovendien God te loven, te zingen en te bidden.

Dit is echter (zo zeg ik u) niet zo aan tijd gebonden zoals bij de Joden nl. dat het juist die of die dag moet zijn, want de ene dag is in zichzelf niet beter dan de andere; maar het moest eigenlijk dagelijks geschieden; daar echter de menigte niet aanwezig kan zijn, moet men minstens één dag in de week daartoe afzonderen. Daar nu van oudsher de Zondag daarvoor vastgesteld is, moet men het daarop maar houden, opdat het gebeurde volgens eendrachtig ingestelde orde en niemand door onnodige vernieuwing wanorde teweeg brenge.
Einde citaat.
Johannes3vers16
@dkw:
Prachtig en mooi wat je schrijft hoor, maar ik lees in Gods Woord niet gedenk de zondag dat gij die heiligt...

En met alle respect voor Luther, maar het was wel een mens net als wij!
dkw
@Johannes3vers16.
Dat lees ik ook nergens, dat is ook de reden van zoveel ruzie en onbegrip.
Wat mijn bedoeling was en is:
Iemand viert de sabbat op zaterdag en doet dit ter ere Gods, prima.
Iemand viert de sabbat op zondag en doet dit ter ere Gods, prima.
Iemand viert de zondag als gedenkdag en dot dit er ere Gods, prima.

Iemand viert de sabbat op zaterdag en veroordeelt scherp anderen op basis van wetticisme: Fout!
Iemand viert de sabbat op zondag en veroordeelt scherp anderen op basis van wetticisme: Fout!
Iemand viert de zondag als gedenkdag en veroordeelt eerder genoemden, fout!

Bij alles wat je doet, doe het ter ere Gods, vier geen sabbat om de sabbat, veroordeel geen anderen, leg geen wetticisme op van dit mag wel en dit mag niet.

Bijbels gezien is er geen enkele aanwijzing dat zondag de sabbat is, als er al gesproken word over een wijntje (onbelangrijk) dan zal God zeker wel gesproken hebben over de zondag als sabbat, dat is mijn mening.

Voor de één is de (zater)(zon)dag een aparte dag, voor de andere gelijk (staat ergens in de bijbel) als het maar tot eer van God is, dan is het niet verkeerd!
karlo
Ons wordt geleerd, dat we nu de zondag houden als zijnde de opstandingsdag van Christus. Toch?! Zoals Johannes op Padmos: ik was in de geest op de dag des Heeren. En de eerste christengemeente kwam samen op de eerste dag van de week.
Wiepie
Ach ja en dan komen we uit bij wat Luther erover te zeggen heeft... Ik weet wel tientallen citaten van hem te vinden (ja, dankzij het internet) waarin nadrukkelijk naar voren komt dat hij fel anti-semitisch was, waarin de instellingen van God gedegradeerd worden tot enkel 'uiterlijke zaken' of er helemaal niet toe doen en iedereen die anders denkt maar uitgeroeid moet worden. DAT staat niet in onze geschiedenis-boekjes van school. Heeft die man ooit Genesis 1 gelezen? Dan zou hij moeten weten dat de sabbat zeker aan tijd gebonden is. Zou hij ooit de grondtalen bestudeerd hebben? Alle mooie plechtige woorden ten spijt in zijn redevoeringen. De kerk buigt vandaag de dag zeker nog onder de vervangingstheologie. Het massaal verwerpen van het vierde gebod onder redenen die inderdaad nergens in de Bijbel terug te vinden zijn is daar al een kenmerkend voorbeeld van. Maar wat dacht je van de feesten? Is het niet opvallend dat Openbaringen spreekt over de duivel die in de eindtijd erop uit is de tijden te veranderen? Het baart me echt zorgen...
Johannes3vers16
@Wiepje, helemaal met je eens zie ook maar Openbaringen 22:14 "Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den Boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad." En dat uit liefde en niet uit een wettische houding.

Ik doe toch ook dingen omdat ik erg veel van mijn man hou en is het ook niet zo naar God toe?! Met alle lek en gebrek............

Ook lees ik in Openbaringen 22 dat we niets toe of af mogen doen van Zijn Woord?!

@karlo, heb je onderzocht wat daarmee wordt bedoeld over wat er in Openbaringen staat over Johannes en wat er bedoelt wordt ik was in de geest op de dag des Heeren? Dit is wel de oordeelsdag, dus heel iets anders als wat jij bedoelt.

En natuurlijk kwam de eerste christengeemeente samen op de eerste dag, maar is dat een vervanging geweest van de sjabbat! Zeg het maar weer, ga maar onderzoeken uit welke bron dit komt en dan zal je verbaasd staan echt waar!

@dkw, ik begrijp je reactie heel erg goed en het is zeker goed om elkaar niet te "vereten en te verbijten", maar doe alles ter Ere van Hem en daar zeg ik van harte AMEN op echt waar. Maar God heeft die dag apart gezet en daar Zijn Zegen aan verbonden en ik lees dat niet van de zondag, met alle respect. En dan kunnen mensen nog zoveel zeggen, maar Zijn Woord houdt Eeuwig stand en zal niet wijken toch?!

Alles moest wijken wat ook maar iets met Israel (en dus eigenlijk de Bijbel) te maken had, dus sjabbat wordt zondag(ter ere van een zonnegod jaja!). De Bijbelse feesten worden veranderd in christelijke feesten en dan net even een andere datum. Echt waar onderzoek het maar en het zal je blijven en blijven verbazen..........
karlo
@johannes3vers16..... Hoe kom je eraan dat dit de oordeelsdag zou zijn en niet de opstandingsdag, zoals ik in elke preek hierover, nog gehoord heb?
Johannes3vers16
@karlo, als je leest wat er in het boek Openbaringen allemaal gebeurd is dat niet mis. Ik heb me er enige tijd geleden zeer in verdiept omdat ik tegen deze tekst ook aan liep en heb veel biddend gegoogled en dat kun je gerust doen. Ik kwam dus tot de conclusie dat dit nooit de opstandigsdag zou kunnen zijn en wij dus ook zo niet de zondag kunnen vervangen voor de sjabbat, gezien wat er dus allemaal nog staat te gebeuren.

Velen weten niet dat de Dag des Heeren al meer dan 2000 jaar geleden voorspeld werd in het Oude Testament. Deze dag heeft niets te maken met zondagviering of een dag van rust. Het is namelijk een toekomstige tijdsperiode waarin God wraak gaat oefenen op de aardbewoners die volharden in hun zondige levensstijl. Deze Dag des Heeren is een eindtijdgebeuren waarin de mensen zeldzamer zullen worden dan het goud van Ofir. Het is een periode van dikke duisternis en van allerlei rampen die God laat plaatsvinden. Gedurende deze periode zal God Zijn gunstgenoten echter beschermen door hen op een speciale manier te verzegelen. Weet je waarom God de mensen wil waarschuwen voor deze dag? Weet u wat er gaat plaatsvinden gedurende deze dag en wat het teken is dat deze dag eraan komt?

Het boek Openbaring begint met de gevangenschap van apostel Johannes op het eiland Patmos. Hij krijgt daar een openbaring van Jezus Christus en Johannes wordt in geestvervoering meegenomen naar de toekomst, naar de dag des Heren. Hij ziet als het ware wat er gedetailleerd plaatsvindt op die dag lees het maar eens tot vers 17.

Velen verwarren denk ik deze Dag des Heeren in Openbaring met de rustdag en dan met name de zondag. Johannes refereert echter naar een periode in de eindtijd die in het Oude Testament vaak wordt aangehaald.

Ezechiel 30:3 "Want nabij is de dag, ja, nabij is een dag van de Heere, een dag van wolken, het uur der volken zal het zijn.”
Amos 5:18 “Wee hun, die verlangen naar de dag des Heeren! Wat toch zal de dag des Heeren voor u zijn? Duisternis is hij, en geen licht!”

De dag des Heeren is een uur der volken van duisternis en zonder licht Jesaja 13:6 “Jammert, want de dag des Heeren is nabij; hij komt als een verwoesting van de Almachtige.”

Jesaja 13:9 “Zie, de dag des Heeren komt, meedogenloos, met verbolgenheid en brandende toorn, om de aarde tot een woestenij te maken"

God heeft de mensen lief en wil mensen waarschuwen voor deze dag want het is een verwoesting en een rechtvaardige oordeel van God zelf over de volken op aarde om de zondaren te verdelgen die weigeren zich te bekeren van hun zonden en misdaden.

Daarom is het zo belangrijk dat wij allen geborgen zijn in Het Bloed van Yeshua, De Enige en waarachtige Redder! En dan doen we niet aan vervangingstheologie, om voor Israel maar de kerk in de vullen, maar dan laten we ook staan wat er staat en krijgen we Hem zo lief, maar ook onze oudste broeder. Dit gedicht is uit mijn hart gegrepen en geef het graag aan je mee:

Hij, die droeg mijn zonden,
Die mij redde van de dood.
Die mijn pijn droeg in Zijn wonden,
Zonder klacht:
Hij was een Jood.

Hij, die wist van al mijn zorgen,
die mij tilde uit de nood,
En die in een nieuwe morgen
Stralend schijnt,
Hij was een Jood.

Hij, die spoedig zal regeren,
Die mij Licht en Leven bood,
Hem die ieder zal vereren,
Als De Koning,
Was een Jood!

Hem, voor wie men zich zal buigen,
Klein en groot,
Die Gods Liefde kwam getuigen,
Werd geboren,
Als een Jood!

Hij, die alles heeft verdragen,
En ons in Zijn armen sloot,
Hij zal zeker van ons vragen,
Wat wij deden,
Met Die Jood!!
karlo
@johannes3vers16...........Dank voor uitvoerige uitleg en ook voor het mooie gedicht. Ben echter nog niet overtuigd, maar zal proberen te doen als de lieden van Berea. Groet.
Johannes3vers16
@karlo..........gelukkig hoef ik je niet te overtuigen, laten je maar leiden door Zijn Geest en onderzoek biddend!
Johannes3vers16
@karlo.............moet natuurlijk zijn, laat je maar leiden door Zijn Geest................het is al laat hé ;-)