Problemen door ADD

W.T. Nijhof / 1 reactie

Vraag

Ik ervaar grote problemen door voornamelijk ADD (100 procent score op testdag, nu drie jaar geleden) en wat ADHD. Na veel lezen hierover en een aantal cursussen en (slaap)therapie is het veel beter te begrijpen en te hanteren. Al voor de diagnose ben ik in de WAO beland. Ik heb al diverse banen gehad maar loop altijd weer vast. Nu weet ik waar mijn zwakke plekken liggen, maar niet wat nu wel past. Ondanks dat ik hier veel voor gebeden heb komt er geen antwoord, dit maakt me erg onzeker. Van jongs af aan heb ik veel afwijzing ervaren, dit voelt ongeveer net zo.

Door de innerlijke onrust e.d. ben ik behoorlijk verslavingsgevoelig. Voor m’n 20e na een bijzondere omkeer in mijn leven gestopt met alcohol. Lastiger is het eetprobleem en soms porno. Het laatste kenmerkt zich door goede perioden en perioden dat ik het uit wanhoop zelf opzoek. Dit voedt dan weer het gevoel van afwijzing. Hiermee is de cirkel weer rond. Ik wil graag de draad in het leven weer oppakken maar ik voel me zo moe en depressief. Ik worstel met de vraag of het uitblijven van een antwoord te maken heeft met mijn verkeerde gedrag, of dat er een andere reden voor is.

Antwoord

Beste vraagstell(st)er,

Je hebt al veel kennis opgedaan over ADD en ADHD. Dat is goed. Bij een intake vraag ik mensen vaak wat ze al weten over zichzelf en de aandoening. Educatie is daarom belangrijk. Je kunt je kennis ook toepassen op je eigen persoonlijk leven, dat moet al een hoop rust en structuur geven. Wat goed dat je een duidelijke punt achter de alcohol hebt gezet. Wat heeft er toen voor gezorgd om te stoppen? Welke overwegingen en drijfveren had je toen? Wellicht is het mogelijk om dezelfde krachtbronnen in te zetten voor de andere vormen van verslaving. Belangrijk is ook om te ontdekken wanneer en op welke momenten je zoekt naar porno en overmatig eten. Wellicht is daar een lijn in te ontdekken. Blijf je hierin vastlopen wil ik je aanraden professionele hulp te zoeken. Hulp wat ook bij je past.

Boven alles wil ik je vragen dit ook in gebed bij God neer te leggen. Hij is een Hoorder op het gebed en vergeeft menigvuldig.

Hartelijke groet,
Willem Nijhof,
Praktijk Compass

Tags in dit artikel:

ADDADHDporno
1 reactie
Lecram
Je schreef: "Nu weet ik waar mijn zwakke plekken liggen, maar niet wat nu wel past."

Als ADHDer met kinderen met AD(H)D kan ik zeggen dat je grootste probleem dit is: je focus ligt op je beperkingen in plaats van je sterke punten. Daar word je alleen maar depressief van. ADDers hebben namelijk sterke eigenschappen die niemand anders heeft. Probeer met iemand anders die te ontdekken en daar je voordeel uit te halen.
Als je nu denkt: dat is lastiger dan je denkt, dan moet je anders gaan denken.