De Heere dierbaar en gepast

Ds. A.A. Egas / 16 reacties

Vraag

Aan ds. Egas. De Heere Jezus moet dierbaar en gepast zijn voor een arme zondaar. Maar wanneer weet je nu dat de Heere echt dierbaar en gepast geworden is voor je? Wanneer je nu echt een arme zondaar bent geworden? Deze vragen komen telkens weer terug. Waar ik dacht dat ik het geloof alleen uit genade had mogen ontvangen, komen telkens weer de vragen en twijfels op me af. Is er wel berouw over je zonden? Ja? Waar zijn dan je tranen? Tranen over je eigen en anders over het Wonder van Genade? Is er wel aan het Heilig Recht des Heeren voldaan? Is het je wel bekend wat dat Recht van God inhoudt? We kunnen niet de eeuwigheid aan doen met een ingebeelde/gestolen Jezus. Niets van ons, alles uit Hem. Kunt u me aan de hand van de Bijbel de Weg die naar de zaligheid is? En aan de hand van de Bijbel vertellen hoe het met de zekerheid van het geloof is? En het getuigen van het Wonder van Genade? Graag hoop ik dat u me verder kunt helpen, naast biddend vragen of de Heere me helpen wil.

Antwoord

Beste vriend(in),

Soms zou je voordat je de vraag beantwoordt weleens een gesprek willen hebben met de vragensteller. Dan zou je meer helderheid kunnen krijgen over de situatie waarin je verkeert. Je  schrijft bijvoorbeeld,  dat je dacht het geloof uit genade te hebben ontvangen. Denk je dat je jezelf bedrogen hebt en waarom denk je dat? Zo zou ik je nog wel meer vragen willen stellen.

Maar helaas is dat niet mogelijk en daarom probeer ik je biddend een paar handreikingen te geven in de verwachting dat Gods Geest je wil leren hoe te wandelen. Je eerste vraag is: "Hoe weet ik nu of de Heere echt voor mij dierbaar en gepast is geworden." Laat ik dit allereerst zeggen: Hij is gepast voor iedere zondaar. Want Hij heeft alles wat wij missen. Wij hebben schuld, Hij heeft betaald voor de schuld. Wij verdienen het oordeel, Hij heeft het oordeel gedragen. Wij hebben gezondigd, Hij heeft heilig en volmaakt geleefd en zo zou ik nog veel meer op kunnen noemen.

Nu gaat het erom, geloof jij dat Hij alles gedaan heeft, wat jij niet kunt? Geloof je, dat jij het verdiend hebt om te sterven en dat Hij dat gedaan heeft in jouw plaats? Zoals de Israëliet, bij het zien van het lam dat geofferd werd, geloofde: het wordt geofferd in mijn plaats. Ervaar je: Ik kan mijn schuld nooit kleiner maken, ik maak hem alleen maar groter. En nu is er Eén Die de schuld heeft gedragen. Is Hij zo gepast voor je geworden, dat je ziet: buiten Hem is geen zaligheid. Vertrouw je jezelf helemaal toe aan Hem?  Kun je niet meer zonder Hem? Is Hij alles voor je geworden?

Wanneer je zo geloven mag, dat Hij de enige Weg tot behoud is, ook voor jou, dan zal dat geloof altijd aangevochten worden. Een geloof dat niet bestreden wordt, is geen geloof. Vraag het maar eens aan Luther. Hij noemt "de aanvechting" één van de drie kenmerken van het geestelijke leven.

Dan zegt de duivel: Je berouw is niet groot genoeg, je tranen zijn niet echt, je hebt nog zoveel zonden. En dan probeert hij je aan het werk te zetten. Dan moet jij berouw maken, dan moet jij tranen voortbrengen en dan moet jij volmaakt gaan leven. En als dat dan niet lukt, zegt hij: zie je nu wel dat je geen echt kind van God bent. En zo brengt hij je steeds weer aan het twijfelen en voert hij je in duisternis.

In de tweede plaats is het goed om er op te letten dat het beginnend geloofsleven vaak nog erg zwak kan zijn. Dat er ook opwas nodig is. We leren ook alle dingen niet op één dag. Vraag maar aan de Heere of Hij je steeds meer het wonder van zalig worden doet ervaren. Het is ook een voordurende les om zelf minder te worden opdat Christus steeds meer mag opwassen.

Je merkt ook bij de apostel Paulus dat verlangen als hij uitroept: "Och dat ik Hem kennen mocht." Paulus die weten mocht door het geloof gerechtvaardigd te zijn, Paulus die  Christus mocht verkondigen, dezelfde Paulus verlangt om Hem te mogen kennen. Kun je dat begrijpen? We mogen met Paulus altijd leerjongeren blijven op de school van vrije genade. Ook als het gaat om de vrijmoedigheid om van Hem te getuigen.

Wanneer het gaat over het recht van God, dan gaat het over zondag 5. Lees maar eens een goede catechismusverklaring over deze zondag. Dan zul je zien, dat het hier gaat over het feit dat wij onze schuld voor God niet kunnen voldoen, maar dat God van dat recht op betaling geen afstand doet. Geloof je dat? Dat ook jij schuldig en strafwaardig bent? Wat heb je dan die Middelaar nodig, Die aan dat recht voldaan heeft. Hij heeft immers een volkomen betaling gegeven voor de schuld van al de zondaren die in Hem geloven.

Wanneer je vraagt naar de Weg tot de zaligheid, dan is er geen ander antwoord, dan het antwoord op vraag 18: Onze Heere Jezus Christus, Die ons van God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen verlossing geschonken is. Wie in Hem gelooft heeft zekerheid. Want waar het geloof is, geeft God ook de zekerheid van de onfeilbaarheid  van Zijn Woord en de betrouwbaarheid van Hem Zelf. Want de zekerheid ligt niet in mij, maar ligt in de vastheid van Zijn belofte. Daar rust immers het geloof op. Anders zou het op zandgrond gebouwd zijn. De beloften zijn in Christus ja en amen. Wie in Hem gelooft gaat niet verloren!

Ben je bang een ingebeelde of gestolen Jezus te bezitten? Dan vraag ik je heel eenvoudig: Zou je Hem kunnen missen? Of zeg je met Petrus: "Heere, tot Wien zullen wij heengaan, Gij hebt de woorden des eeuwigen levens."

Blijf in alles dit maar vasthouden wat je schreef: Niets van ons, alles uit Hem. En weet je wat daarop volgt: Zo reist men naar Jeruzalem. Laat dit gebed maar steeds in je hart zijn:

Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest!
Mocht Die mij op mijn paân ten Leidsman strekken!
'k Hield dan Uw wet, dan leefd' ik onbevreesd;

Met een hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidgestolen Jezuszondekennis
16 reacties
Roozemond
Ik begrijp je strijd en kan me dat heel goed voorstellen.
Het zal ook altijd een strijd blijven, maar ook tijden dat je het zeker mag weten.
Hij strijdt met je mee! Natuurlijk vindt de duivel het niet fijn dat je met deze dingen bezig bent en zal hij je pakken, maar ook wijzelf hebben onze denkpatronen. We kunnen niet alles op satan schuiven namelijk.
Hou vol!
1a2b3c
Leestip: "geloof, zekerheid, groei" van W. Ouweneel. Heeft al veel mensen met dergelijke vragen geholpen.

Geloofszekerheid is normaal voor een christen. Paulus zegt dat hij verzekerd is van de liefde van God, en dat hij in Hem meer dan een overwinnaar is. Rom.8.
De strijd is niet: ben ik wel of niet een kind van God, maar de strijd is tegen de duivel Efz.6. en die begint bij de wedergeboorte/geloofsovergave.
Aan het eind van zijn leven zegt Paulus dat hij de goede strijd gestreden heeft waarbij hij het geloof behouden had. Hij heeft dus in het geloof gestreden!

Hoe kun je de duivel weerstaan als je constant twijfelt aan je behoud, en waar in de Bijbel kunnen we dat soort twijfel vinden?
Maar de preken in de Bijbel zijn dan ook niet gefocust op tranen, berouw, een 'gestolen' Jezus, hier iets van kennen en daar iets van weten ....
1 Kor.2:2 want ik had mij voorgenomen niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.
De duivel zal er alles aan doen om je bij Hem vandaan te houden, maar hij kan je niet tegenhouden.
Hij is al overwonnen en zijn enige macht is de leugen, aan jou om te kiezen wie je gelooft: God of de duivel?
plderoos
De Heere Jezus moet dierbaar en gepast zijn. Enige achterdocht maakt zich van mij meester. Dit klinkt namelijk als een term die iemand je heeft voorgehouden. Eerlijk gezegd meen ik dat de vraag is doorspekt met dergelijke termen. Waar zijn je tranen? voldaan aan het heilige recht des Heeren? Een ingebeelde en gestolen Jezus? Ik vind het prachtig maar ik heb ze geprobeerd op te zoeken in de bijbel, en ze niet kunnen vinden. En ik heb daar toch een behoorlijk betrouwbaar programma voor.

Hoe zit het met de zekerheid van het geloof? 1a2b3c zegt het al, geloofszekerheid is normaal voor een christen. Ik zal het je nog sterker vertellen: Geloof = zekerheid, in Hebreeën 11:1 staat: "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet". Geloven IS zeker weten. Je gelooft dat je brood kunt halen bij de bakker terwijl je het niet ziet, je loopt er binnen en wat een verassing, ze verkopen er brood.

Is er wel aan het heilige recht des Heeren voldaan? Ik zou haast zeggen, hoe durf je daarnaar te vragen. Ben Je de Zoon van God, Verneder Je Jezelf tot mens, ga je, terwijl alle mensen je vijand nog zijn, aan een kruis hangen om een afschuwelijke dood te sterven, en dan gaan die mensen zich af lopen vragen of er nou eigenlijk wel aan het heilige recht des Heeren is voldaan? Dan heb Je nog es eer van Je werk! ga je mond spoelen!

Nu even serieus; Natuurlijk is aan Het recht van God voldaan. Dat is het hele idee! lees romeinen vijf nog maar eens en begrijp dat zoals de zonde door één mens in de wereld gekomen is, zo is ook het gevolg daarvan door één mens de wereld weer uit geholpen. Rechtvaardiger kan het niet. Geloof dat, weet dat zeker en je zult behouden worden, het is niet moeilijker dan een broodje halen.
Catherine
Is er iemand die de vraagsteller ten diepste begrijpt? ds. Egas i.i.g. wel. Ik denk dat vraagsteller heel blij is met het gegeven antwoord.
1a2b3c: jouw leestip lijkt mij niet helemaal van toepassing.
Deze vraag en de reacties erop, geven weer dat er inmiddels een kloof is tussen bepaalde richtingen.
Roozemond
@catherine, ik heb aangegeven dat ik haar juist wel begrijp. Heel goed zelfs...
1a2b3c
Ik heb nog wel een betere leestip: de Bijbel, daar komt geen gestolen Jezus e.d. in voor.
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging

@1a2b3c geeft een heel mooi voorbeeld over Paulus en de geestelijke strijd, neem het ter harte want zodra je In Jezus gaat geloven begint de strijdt...
Niet dat je er bang van hoeft te worden, want angst zegt iets over straf en straf staat gewoon pontficaal haaks op het kruis en het bloed van Jezus Christus! Alle straf wordt door Zijn bloed weggeveegd, de aanklacht bestaat misschien maar de bewijslast is weg. Witter dan sneeuw!

De duivel wil graag dat je twijfelt want als je gelooft dan sta je sterk! De vraag is wat jij precies gelooft?

Als jij Gelooft dat Jezus ook voor jou overwinnaar is op de zonden en dood en hier met Zijn eigen bloed vrijwillig de prijs niet alleen voor jou maar voor een ieder heeft betaald, alle schuld van de gehele mensheid gedragen heeft en hierdoor alle macht in Hemel en op aarde heeft gekregen en daardoor van God tot Heer en Christus is gemaakt....

Als je dit gelooft en je keert je af van je zondige levenswandel en je geeft vanaf vandaag je hart ook aan Jezus dan....

Juicht de Hemel en is het Feest! en dat is de kern van het Evangelie!
Gratis en om niets krijg je van God genade want HIJ heeft jou lief...Het is Zijn verhaal
Niet omdat jij snikkend in het stof berouw hebt getoond... berouwvol afstand nemen van een zondige levenswandel betekend in klare taal:

weg met alle angst, gebrokenheid, eenzaamheid, verdriet, onrust, geweld, apathie, nutteloosheid, afwijzing, depressie, strijd in uw denken, twijfel, roddel, criminaliteit, onveiligheid, onrust, u ervaart Gods aanwezigheid niet, vijandigheid, jaloezie, woede-uitbarstingen, zelfzuchtige ambitie, onwetendheid, frustratie,verdeeldheid, afgunst, mishandeling, dronkenschap, hoererij, enz (ik kwam het toevalig net tegen)

Een hoop mensen vinden dit moeilijk om te vatten, te pakken maar ik denk persoonlijk dat Gods Geest wel trekt maar dat mensen het diep in hun hart niet willen! En dan blijft er voor sommigen uiteindelijk een "Paulusbekering" over als het overtuigende bewijs!
Maar zo klinkt het evangelie NIET....

De term een ingebeelde/gestolen Jezus is ook een regelrechte illusie en ik zeg dit niet om te shockeren. Ik ben benieuwd waarom mensen dit blijven vertellen, want de bijbel leert dat NIEMAND kan zeggen dat Jezus Christus Zijn HEER is, dan door de GEEST van GOD ALLEEN (hallelujah) Dus het klop niet dat je voor de gein of omdat je het graag een Jezusfreak wil zijn, het je onrechtmatig toe-eigenend, zonder dat er alarmbellen in je hoofd afgaan!!! Er bestaan ook geen boeven met een streepjespak en een politiepet op. Ik geloof wel dat je het kunt liegen of bedriegen maar dat is wat anders dan toe-eigenen.

Wil je overtuigend en Bijbels bewijs?

Zeg maar 10 x hardop Jezus Christus is mijn Heer en Meester en mijn hart behoort Hem toe!
niet alleen vandaag... maar vanaf nu af aan tot in der eeuwigheid zal ik door Zijn Bloed en Heerschappij Leven.

Prijs God al je het 20, 30 40x kunt zeggen getuig het voort!
Bid tot God of Hij je wilt trekken uit de macht van de duisternis tot in het Koninkrijk van het licht als het je niet lukt....

Want Pasen is geen dramaverhaal (hallelujah)
Geloof in Zijn overwinning <a href="http://www.youtube.com/watch?v=-PFbMHSQt50">"net als al die anderen"</a> (klik) Want JEZUS regeert!

Ben je een 'zinger', zing dan mee
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=dsRXvy2Vro0">"Daar is kracht in het bloed"</a> (klik) urker mannenkoor
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=-2J9Ia0X6WE">"The same power that conquered the grave lives in me"</a> (klik) als je van Hillsong houdt
dkw
@Vragensteller:
Jezus word vergeleken met de koperen slang in de woestijn ten tijde van Mozes, toen moesten ze op de koperen slang zien om behouden te worden, zo moeten wij op Jezus zien om behouden te worden.
Toen de Joden door slangen gebeten werden, wat denk je, bleven ze in de tent zitten in een hoekje omdat ze nog nooit tranen gehad hadden?
Bleven ze in de tent zitten omdat ze eerst een speciaal gevoel moesten hebben en dan pas op de slang mogen zien?
Bleven ze in de tent zitten omdat ze zelf niet tot de slang konden gaan maar er gebracht moesten worden, bleven ze in een hoekje om maar af te wachten of er misschien iets zou gaan gebeuren, wie weet?

Nee, de opdracht was om op de koperen slang te zien om behouden te worden, ongeacht wie of wat je bent of wat je ook meegemaakt hebt, zonder een enkele voorwaarde, zonder eerst een speciaal gevoel, zonder ook maar een millimeter mee te nemen.
Zo moesten wij op Jezus zien, zonder iets, helemaal niets van ons hoeft erbij, geen gevoel, geen tranen, we mogen op Hem zien!
karlo
@plderoos Je zegt "ga je mond spoelen" Goed idee van je, voor je.
plderoos
@ Karlo, haha, verklaar je nader, waar zeg ik iets dat om mond spoelen vraagt? :)
wk156
Herkenbare vraag! Volgensmij is het goed dat er gewezen wordt op het gevaar jezelf te bedriegen, maar de duivel kan dat heel makkelijk gebruiken om te zeggen dat je niet goed genoeg bekeerd bent.
wk156
@plderoos. Dat je tegen de vragensteller zecht: ga je mond spoelen (en de allinia ervoor) vind ik zeer respectloos!
plderoos
@ wk156 Dat mag. Ik haal even fel uit omdat ik het nog veel respectlozer vind als de eniggeboren Zoon van God onschuldig voor ons lijdt en sterft, en dat wij dan zeggen, nou, dat weet ik nog niet zo zeker. Ik pik het niet als mensen mijn Zaligmaker in het gezicht slaan.
refogelisch
Beste vraagsteller,

Je vraagt je af wanneer je nou echt een arme zondaar bent geworden?
Nou dat antwoord is niet zo moeilijk, nl vanaf het moment dat je in de moederschoot werd gevormd en zo je ben ter wereld gekomen, arm en een zondaar.
En nu ben je volwassen en nog steeds arm en zondig en dat blijft zo tot aan je dood, tenzij..
je vliedt tot Jezus Christus en hem aanneemt als jouw verlosser en zaligmaker.
Ja aanneemt omdat de Heere God Zijn Zoon gezonden heeft tot verlossing en jou dus de verlossing aanbiedt!
Zegen gewenst!
karlo
@plderoos ---- @wk156 verklaart mij nader. En verder je pikt het niet, maar anderen moeten heel veel van jou pikken. En natuurlijk heb je hier een passend weerwoord op, maar zo ervaar ik het.
plderoos
@Karlo: Het gaat er niet om of mijn antwoord passend is, of dat het een weerwoord is, of zelfs of jij het zo ervaart. Het gaat erom of een vraag en/of reactie op de bijbel te herleiden is. Deze vraag is dat zeker niet.

En je hebt het gevoel dat men veel van mij moet pikken? misschien confronteer ik onbijbelse uitspraken wel wat hard met hun bijbelse tegenstelling, maar ach er zijn voorbeelden te over van bijbelse figuren die dat ook deden. Stefanus bijvoorbeeld, drukte zich veel feller uit dan ik ooit gedaan heb. De Zoon des mensen die met Johannes spraak haatte het werk van de nikolaïeten, en van haten heb ik nog nooit gesproken. En als ik ooit zelf, in een vlaag van verstandsverbijstering, mijn Heiland beledig, hoop ik van ganser harte dat mensen dat van mij ook niet pikken.