Scriptie ds. W. J. van den Brink

Ds. W. van Vlastuin / 1 reactie

Vraag

edit 19/04: Ik heb al verschillende citaten gelezen uit de scriptie "Rondom de rechtvaardiging" van ds. W. J. van den Brink. Graag zou ik deze scriptie willen lezen. Verder zou ik graag de reactie van ds. W. van Vlastuin op deze scriptie lezen. Hoe kan ik de scriptie van ds. W. J. van den Brink en de reactie van ds. W. van Vlastuin in handen krijgen? Zijn ze ook digitaal beschikbaar?

edit 20/04: Geachte dominee Van Vlastuin. Naar aanleiding van uw laatste antwoord: een aantal predikanten die tegen het boek van ds. A. Kort ageren, schermen met uw negatieve reactie op de scriptie van ds. W. J. v.d. Brink. Ds. A. Kort heeft in zijn boek gebruik gemaakt van de argumentatie in deze scriptie. Ik ben daarom erg benieuwd naar uw reactie.

Antwoord

edit 19/04: De vooronderstelling van deze vraag is dat ik begeleider ben geweest bij deze scriptie. Ik heb even ernstig zitten na te denken, maar ik geloof het niet, dus ik heb geen oordeel over deze scriptie omdat ik deze ook niet ken. Geen antwoord en toch een antwoord.

edit 20/04: Ik begin een beetje te twijfelen aan mijzelf. Ik herinner mij eenvoudig niet dat ik een scriptie van WJvdB heb gelezen over de rechtvaardiging. Ik heb wel een scriptie van hem gelezen over geloof en doop, maar dat was niet als begeleider, maar als belangstellende. Hoe komt het gerucht dat ik de scriptie van mijn collega zou hebben beoordeeld? Ik kan mij vergissen en ik kan iets vergeten zijn. Als iemand de scriptie heeft, wil ik er best naar kijken om te zien of het mij bekend voorkomt. Ik wil er ook wel inhoudelijk naar kijken, maar op dit moment heb ik niets paraat over deze scriptie.

Hartelijke groet,
Ds. W. van Vlastuin

edit 25/04:

Antwoord: De genoemde scriptie "Rondom de rechtvaardiging" is in 2003 door mij geschreven tijdens de afronding van de opleiding aan de Cursus Godsdienst Onderwijs (CGO-E) en tot stand gekomen onder de begeleiding van ds. H. Paul van de Gereformeerde Gemeenten. In deze scriptie heb ik willen nagaan of er eenheid en verschillen bestaan tussen A. Comrie en G. H. Kersten als het gaat over de leer van de rechtvaardigmaking en de doorwerking daarvan voor het geestelijk leven. In de scriptie zijn deze zaken beschreven en uiteindelijk in enkele slotopmerkingen als een conclusie samengevat. Deze scriptie staat dus geheel los van de predikantsopleiding aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en is dan ook nooit onder ogen gekomen van de docenten die verbonden zijn aan de HHK. Deze scriptie is tien jaar geleden alleen verspreid aan enkele bekenden in de persoonlijke omgeving en vriendenkring en niet verspreid geweest (tot op de dag van vandaag toe) in een bredere lezerskring.

Dhr. J. M. Vermeulen kwam persoonlijk in de loop van 2012 met het verzoek of hij deze scriptie mocht inzien, vanwege het feit dat ds. A. Kort bezig was met de publicatie van een boek over Alexander Comrie. Op dat verzoek  ben ik ingegaan, met de gedachte dat mijn scriptie van destijds aan dit boek wellicht een bijdrage kon leveren. Na de verschijning van het boek van ds. A. Kort en de recensies die vervolgens over dat boek geschreven zijn, heeft deze scriptie bij sommige mensen de aandacht getrokken en ik kan me voorstellen, dat deze vraag op Refoweb gesteld werd.

Hartelijke groeten,
Ds. W. J. van den Brink

1 reactie
vdm02
Neem even contact op met de universiteitsbibliotheek van de VU. Als het goed is zal via die ingang wel een afschrift van de scriptie te verkrijgen zijn.