Vriend eerlijk over verleden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van begin 30. Sinds een aantal maanden heb ik contact met een iets oudere man en dit gaat erg goed. We leren elkaar kennen, hebben goede gesprekken, ook over hoe we in het geloof en zo staan en langzaam aan zijn we een beginnende relatie aan het opbouwen. Nu heeft hij mij twee weken geleden iets verteld waar ik behoorlijk van ben geschrokken. Hij is in het verleden te ver gegaan op seksueel gebied, heeft meerdere keren een "one-night stand" gehad.

Ergens wil ik hem hier niet meteen op veroordelen, maar anderzijds maakt het me ook een soort van onzeker. Hij had graag gewild dat dit niet was gebeurd en kijkt, nu hij zelf ouder is geworden, hier ook niet bepaald met trots op terug. Ik wilde dit even kwijt en ben benieuwd hoe hier door anderen over wordt gedacht.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vraagsteller? Nee, eigenlijk is dit geen vráág. U bent benieuwd hoe anderen omgaan met de eerdere relaties van een huidige partner. Wellicht komen er wel reacties van anderen...

Wat ìk u aanraad is vooral naar uw éigen reactie te kijken op hetgeen uw vriend vertelde over zijn verleden. Hij is eerlijk en open geweest. Dat is in ieder geval te prijzen in hem. U bent geschrokken en weet even niet te reageren. U moet zijn woorden laten bezinken en een plekje geven, zoals dat heet. Dit lijkt me een logische reactie, want wat hij vertelde is niet niks. Maar hóé er mee om te gaan is niet zomaar in een antwoordje te schrijven. Gevoelens van onzekerheid bekruipen u. Wellicht ook van jaloezie, van teleurstelling en/of boosheid. Allemaal logisch en misschien goed om naar hem te verwoorden. Maar dan ook -en dat zou voor mij belangrijk zijn- dat hij spijt heeft. Waarbij hij, nu hij ouder is geworden, ànders tegen een relatie aankijkt.

Het enige wat ik tegen u zou willen zeggen: erken uw gevoelens en geef uzelf de tijd om te zien of dit ‘gegeven’ (wat níet ongedaan gemaakt kan worden!) u blijvend belemmert in de relatie met deze verder erg prettige man.

Leest u ook eens het antwoord op een zelfde vraag ('Man met onstuimig verleden') als deze die u stelde en dat geplaatst is d.d. 14 april j.l.

Marijke Rots

3 reacties
AHHK76
Gun jezelf de tijd om de dingen die je gehoord hebt een plekje te geven.
Kijk of je denkt dat je ermee kunt leven, dat dit zijn verleden is.
Vertel hem wat het met je doet en kijk en luister of hij hier begrip voor heeft. Stop het niet weg! Geef je grenzen aan en kijk of hij die respecteert. Geef jezelf hierin de ruimte en vraag hem jou hiervoor de ruimte te geven.
Praat er samen verschillende keren over totdat je het weer los kunt laten... maar ook niet constant alsof het leven alleen hierover gaat...
Blijf samen ook leuke dingen doen en over positieve dingen praten.
Bespreek of een soa-test nodig is.
Kan dit allemaal niet, overweeg dan of je wel met hem verder kunt....
Dit bedoel ik niet hard, maar dit gedrag mag zich niet herhalen en daarom is het goed hierover te praten en open over te zijn... Zo kun je er verder achter komen of hij echt spijt heeft en echt betrouwbaar is. Kom je er niet (samen) uit, overweeg dan iemand in vertrouwen te nemen. Want met deze dingen alleen rondlopen, kan een eenzaam gevoel geven en zelfs het gevoel geven dat je erin stikt... Laat de persoon die je in vertrouwen neemt, niet iemand zijn die het rond gaat vertellen of dingen tegen hem/jullie gaat gebruiken. Laat het iemand zijn die werkelijk betrouwbaar is en/of geheimhouding vanwege ambt of beroep heeft. Dit kan dus iemand van de kerk of de hulpverlening samen.
Als jullie hier goed doorheen komen en langer samen zijn, krijg je samen meer herinneringen en komen oude herinneringen meer op de achtergrond.
Gods zegen toegewenst in alles. Sterkte en wijsheid toegewenst van iemand die een beetje begrijpt wat je doormaakt...
Eventueel kun je voor meer informatie ook nog kijken op www.kostbaarvaatwerk.nl
K80
@AHHK76, wat heeft kostbaarvaatwerk en nou mee te maken?
Er is toch niemand seks verslaafd? Raar dat je dit hier zo neer zet. Net of die man en vrouw dat nodig heeft.
drernie
@ahhk76: kan je eens ophouden te pas en te onpas jouw website hier te promoten? Jouw negative ervaring met mannen hoef je niet te projecteren op anderen.