Leuke man met onstuimig verleden

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 3 reacties

Vraag

Sinds enkele maanden ben ik aan het afspreken met een ontzettend leuke man. We kunnen het goed met elkaar vinden, samen lachen, serieuze gesprekken over geloof, etc. Nu heeft hij me twee weken geleden verteld over zijn nogal onstuimige verleden wat betreft uitgaan, vrouwen en meerdere onenightstands. Hij heeft me dit allemaal verteld, geen detail overgeslagen. Het zat hem ontzettend dwars en was erg opgelucht toen alles eruit was.

Nu heb ik echt het tegenovergestelde verleden. Twee lange relaties gehad, maar geen seks. Relatie aangegaan omdat ik dit toch echt als iets heel bijzonders zie wat je niet zomaar met iemand deelt. Afgezien van zijn verleden wil ik graag met hem verder, maar ergens knaagt dit natuurlijk ook aan mij. Maar zijn eerlijkheid kan ik erg waarderen en om die reden wil ik hem het voordeel van de twijfel geven... Moet het gewoon even kwijt en misschien heeft iemand in dezelfde situatie gezeten of heeft er iemand goede tips/adviezen hoe hiermee om te gaan...

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is ontzettend fijn om een man te ontmoeten waar het mee klikt. Jullie vullen elkaar prachtig aan, kunnen samen lachen en ook serieuze gesprekken voeren over het geloof. Toch is er kink in de kabel gekomen. Hij heeft je eerlijk opgebiecht wat er zo al is voorgevallen in zijn verleden. Ik kan me voorstellen dat het je geschokt heeft. Zelf heb je een totaal ander leven geleid. Wees daar erg dankbaar voor. Een relatie is ook echt een bijzonder iets. Je hebt elkaar ontmoet en leert elkaar kennen. De plussen en de minnen. Samen leef je, als het goed is, naar een huwelijk toe. Deel je dingen met elkaar die je met niemand anders deelt. Er ontstaat een band die alleen in deze tijd ontstaat. Kortom, je leeft in een (liefdes)wolk.

Dan ineens is daar een vreselijke inbreuk in je droom. De man waar je van houdt en verwachting van hebt, komt als een ander iemand tevoorschijn dan je denkt dat hij is. Hij heeft je zijn onstuimige verleden verteld en al wil je verder met hem, toch knaagt het aan je. Er komen twijfels. Want al heeft hij je alles verteld en heeft hij spijt van wat hij gedaan heeft, toch rijst de vraag: is hij wel betrouwbaar? Hij heeft je wel eerlijk alles verteld, spijt betoond... maar hoe gaat het verder in zijn leven? En wat als het ‘ons’ wordt.

Je hebt hem het voordeel van de twijfel gegeven, laat dat even zo staan. En ga in biddend opzien tot God verder. Leef niet dag in dag uit met twijfels. Houd de sfeer tussen jullie open. Denk niet steeds: hij zal toch niet... Want dat verlamt en geeft een verkeerde sfeer. Je moet ook leren vertrouwen.

Je bent duidelijk op een punt aangekomen dat je echt van elkaar moet houden om verder te kunnen. En het is nodig om goede afspraken te maken. Elkaar recht in de ogen kijken is heel belangrijk. Er dreigt ook nog een ander probleem: jaloersheid. Dat is de grote vijand van een goede relatie. Je moet voor jezelf goed weten hoe je tegenover elkaar staat. Ga vooral niet door op adviezen van goed bedoelende mensen. Jullie staan samen tegenover het leven dat je tegemoet treedt. Kun je dat aan ondanks alles wat je nu weet. De Heere durfde het met Petrus weer aan ondanks dat hij zo diep gevallen was. Die had zelfs uitgeroepen dat hij de Heere niet kende. En toch werd hij één van de grootste onder de discipelen.

Ga biddend je weg en vraag de Heere om duidelijkheid. Neem dan voor jezelf een besluit: we gaan verder of we gaan niet verder. Probeer onder opzien tot de Heere, en vragend om inzicht en wijsheid, te komen tot een helder eerlijk besluit. Eerlijk naar jezelf toe en eerlijk naar je vriend toe.

Van harte sterkte en wijsheid toegewenst,
Mevr. N. J. van Dooijeweert-van der Slikke

3 reacties
K80
Goed punt van het panellid over jaloers zijn.

Dit is absoluut niet nodig. Je hoeft echt niet jaloers op de vrouwen te zijn uit zijn verleden. Als hij een gelukkige relatie met jou heeft en met je verder wilt, zal hij echt niet aan de vorige vrouwen denken. Zo zit dat bij mannen nu eenmaal.

Zou wel vragen wat zijn reden was om vreemd te gaan, was hij ongelukkig in die relatie? Of een stom moment van jeugdige zwakte?

Wens je veel geluk toe.
Ali636
In het boek van George MacDonald The confession. Is ook een man die zijn zonden belijd aan zijn aanstaande vrouw. Alleen krijg je de indruk dat hij het fijn vind om in details de zaak te vertellen. Naderhand komt de vrouw ook met een confessie. Knap geschreven.. Er staat niet eens zwart op wit wat ze zegt. Maar voor de man is het dan opeens helemaal over. Hij hoeft haar niet meer.
Zijn we oprecht in ons belijden?
AHHK76
Gun jezelf de tijd om de dingen die je gehoord hebt een plekje te geven.
Kijk of je denkt dat je ermee kunt leven, dat dit zijn verleden is.
Vertel hem wat het met je doet en kijk en luister of hij hier begrip voor heeft. Stop het niet weg! Geef je grenzen aan en kijk of hij die respecteert. Geef jezelf hierin de ruimte en vraag hem jou hiervoor de ruimte te geven.
Praat er samen verschillende keren over totdat je het weer los kunt laten... maar ook niet constant alsof het leven alleen hierover gaat...
Blijf samen ook leuke dingen doen en over positieve dingen praten.
Bespreek of een soa-test nodig is.
Kan dit allemaal niet, overweeg dan of je wel met hem verder kunt....
Dit bedoel ik niet hard, maar dit gedrag mag zich niet herhalen en daarom is het goed hierover te praten en open over te zijn... Zo kun je er verder achter komen of hij echt spijt heeft en echt betrouwbaar is. Kom je er niet (samen) uit, overweeg dan iemand in vertrouwen te nemen. Want met deze dingen alleen rondlopen, kan een eenzaam gevoel geven en zelfs het gevoel geven dat je erin stikt... Laat de persoon die je in vertrouwen neemt, niet iemand zijn die het rond gaat vertellen of dingen tegen hem/jullie gaat gebruiken. Laat het iemand zijn die werkelijk betrouwbaar is en/of geheimhouding vanwege ambt of beroep heeft. Dit kan dus iemand van de kerk of de hulpverlening samen.
Als jullie hier goed doorheen komen en langer samen zijn, krijg je samen meer herinneringen en komen oude herinneringen meer op de achtergrond.
Gods zegen toegewenst in alles. Sterkte en wijsheid toegewenst van iemand die een beetje begrijpt wat je doormaakt...
Eventueel kun je voor meer informatie ook nog kijken op www.kostbaarvaatwerk.nl