(...) Ik pieker veel en voel me zondig en denk dat ik niet in de hemel kom. Want...

D. van Genderen / Geen reacties

Vraag

Ik pieker de laatste tijd veel over het geloof. Ik zit op een Vrijgemaakte school (uit 'nood') en daar heb ik het best wel moeilijk mee. Ze lezen andere vertalingen en denken over veel dingen heel anders. Ik pieker daar veel over. Thuis kan ik daar niet over beginnen, want mijn vader reageert heel fel en zegt dan dat ik teveel afglijd enzo... en als het zo doorgaat dat ik dan naar de Pieter Zandt moet e.d. Niet dat ik dat erg vind, maar het is heel erg ver. Ook pieker ik veel over de islam. Waarom is alleen onze godsdienst goed. Straks hebben wij het fout en de anderen goed en kom ik niet in de hemel. Ook daar ben ik bang voor. Ik pieker veel en voel me zondig en denk dat ik niet in de hemel kom. Want ik doe heel vaak slechte dingen en denk slecht en bid en lees heel weinig uit de Bijbel. Kunnen jullie mij helpen?

Antwoord

Goed dat je deze vraag stelt en er niet mee blijft rondlopen. Ik zal proberen je vraag te beantwoorden. Dat is nog niet zo simpel, omdat best een moeilijke vraag is.

Dat je op een Vrijgemaakte school zit, is best moeilijk voor je, begrijp ik uit wat je schrijft. Het geloof wordt er wellicht anders beleefd dan hoe jij het gewend bent en als er dan ook nog andere vertalingen worden gebruikt, voel je je onzeker en kan je erover gaan piekeren. “Zit ik misschien fout of zitten zij fout?” Allerlei vragen kunnen in je omhoog komen. Jammer dat je vader zo reageert... Hij vindt het wellicht ook moeilijk om hiermee om te gaan.

Mag ik je vragen: Heb je misschien anderen met wie je hierover kunt praten? Misschien vrienden uit je kerk, een goede kennis? Dat is belangrijk hoor, dat je er niet alleen over blijft piekeren, omdat je dan niet verder komt. Ik ken diverse mensen die aangesloten zijn bij de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, die ik trouwens echt wel als broeders en zusters in de Heere kan zien, hoewel ze het geloof vaak wel anders beleven. Makkelijker en vanzelfsprekender vaak. Vandaar dat ik ook wel begrijp dat jou dat in verwarring brengt.

Het klinkt misschien simpel, maar uiteindelijk kan alleen de Heere Jezus jou bevrijden van het gepieker. Ken je Hem al als je Zaligmaker? Dat is de allerbelangrijkste vraag. Als ik de rest van je vraag leest, denk ik dat je Hem nog niet persoonlijk kent, anders zou je niet opwerpen dat de islam het misschien wel bij het rechte eind heeft, of een andere godsdienst.

Weet je, met heel mijn hart geloof ik dat de Bijbel het Woord van God is. Ik heb de Bijbel nu al diverse keren in z’n geheel gelezen en ben nog nooit iets tegengekomen waarvan ik kon zeggen dat het niet waar zou zijn. En ik geloof dat het waar is. De Heere Jezus zegt immers zelf dat Hij de absolute Waarheid is.

De islam zie ik als een antichristelijke godsdienst. In 1 Joh. 4 staat: “Hieraan kent gij de Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van de antichrist.” De islam ontkent dat Jezus Christus als de Zoon van God in het vlees is gekomen. Ze zien Hem als een profeet, maar niet als de Zoon van God en ook niet als Degene Die voor onze zonden de straf heeft gedragen. En vandaar dat de geest van de antichrist in deze religie werkzaam is, zoals 1 Joh. 4 zegt.

Je zegt dat je je slecht en zondig voelt. Dat gevoel is nog niet zo verkeerd, omdat de Heere Jezus jou zo graag wil verlossen van je zonden. Hij verlangt ernaar ook jou genadig te zijn. Vraag maar aan Hem of Hij door Zijn Geest en Woord jouw leven wil veranderen. Als je Hem zoekt, zul je Hem zeker vinden, maar houdt wel vol. En als Hij in je leven komt, komt het met het bidden en bijbellezen ook wel goed.

Van harte wens ik jou Gods zegen en nabijheid toe. Kijk maar niet teveel naar anderen, maar zie op de Heere Jezus Christus. Zoals de Israëlieten, toen ze gebeten waren door de slangen, naar de koperen slang moesten kijken om genezen te worden (Numeri 21), zo mogen wij ook opzien naar Hem en alles van Hem verwachten.

Dirk van Genderen