(...) Hoe ver moet een vrouw gaan in het liefhebben van haar man? Hoe ver is een...

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Het probleem waar mijn vraag over gaat is ingewikkeld. Er is sprake van behoorlijk seksueel afwijkend gedrag van een man. Zijn seksuele verlangens worden daardoor in het huwelijk niet bevredigd. Er wordt daarom voordurend gezocht naar prikkelende en bevredigende situaties, zowel door het zoeken op internet (ook via Kliksafe) naar fotós als door het aanknopen van persoonlijke contacten. Ook is er een intensief mailcontact, dat dagelijks en meermalen per dag plaatsvindt. Zelfs intensieve relatie- en persoonlijke therapieën hebben dit niet kunnen verhelpen. Hij vindt dit niet zo erg omdat hij nu eenmaal zo is en er niets aan kan doen dat hij zo geschapen is. Hij houdt ook van zijn vrouw en kinderen en wil bij hen blijven, hoewel zijn vrouw vindt dat dit gedrag absoluut niet kan in een huwelijk. Wordt de dominee er in betrokken, dan zet hij geen voet meer in de kerk. De vrouw wordt van alle kanten gemanipuleerd, gechanteerd en bedrogen. Hoe ver moet een vrouw gaan in het liefhebben van haar man? Hoe ver is een vrouw verplicht om te voldoen aan de verlangens van haar man. Hoe vaak moet een vrouw vergeven? De 70 x 7 maal is m.i. gepasseerd. Moet een vrouw dit maar bedekt houden of is scheiden geoorloofd, ook al wil de man niet. Overigens is het niet altijd een vervelende man en zijn kinderen houden veel van hem. Op dit moment vindt er geringe hulpverlening plaats aan de vrouw. Als u dit te complex vindt om te beantwoorden, zou ik er persoonlijk over willen corresponderen. Wilt u dit dan aangeven op Refoweb? Hartelijk bedankt voor het lezen van deze vraag.

Antwoord

Ik ga ervan uit, dat de man over wie u schrijft, uw eigen man is. Als dat niet zo is, kan mijn antwoord u wellicht niettemin helpen om u op een goede wijze te adviseren. De man in kwestie/uw man moet er onmiddellijk mee stoppen om seksuele verlangens te willen opwekken door internetsites te bezoeken. Dat leidt alleen maar tot verslaving en is een vorm van zelfbevrediging, om niet te zeggen: grof egoïsme. Op een geraffineerde wijze worden hier dingen aan de man gebracht, die ons alleen maar diep ongelukkig en depressief maken. Deze (uw) man zal moeten bedenken, dat seksualiteit een gave van God is. Man en vrouw beleven daarin een wederzijdse eenheid die slechts in een relatie tussen hen binnen het huwelijk recht ervaren kan worden. Zo zijn beiden geschapen; niet dus om seksuele lusten aan elkaar te bevredigen, op welke wijze ook.

De apostel Paulus schrijft in 1 Korinthe 7 vooral over deze zaak. Hij geeft hier onder meer de dringende raad om zich in het huwelijk niet (blijvend) aan elkaar te onttrekken, “opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden” (vs.5). Dat houdt voor de gehuwde vrouw in, dat zij begrip moet hebben voor de verlangens van haar man en omgekeerd. Tegelijk betekent dit ook dat gehuwden elkaar in liefde hebben te sparen (bijv. als seksuele verlangens bij een vrouw tijdelijk minder sterk zijn).

U schrijft: Zelfs intensieve relatie- en persoonlijke therapieën hebben dit niet kunnen verhelpen. Betekent dit dat uw man bereid is om (samen met u?) zijn problemen bespreekbaar te maken bijvoorbeeld bij Eleos (Amersfoort) of een andere soortgelijk hulpverleningsinstantie? Dat zou een goede zaak zijn. Beter natuurlijk dan hulp te zoeken in emailcontacten. Een gesprek met een pastor opdringen,  kan zeker niet.

Ik vind het heel positief dat u kunt zeggen dat uw man van u en de kinderen houdt. Echtscheiding moet u dan ook maar niet overwegen, tenzij er sprake is van overspel of kwaadwillige verlating (dat bedoelt u toch niet, als u schrijft, dat de vrouw “van alle kanten gemanipuleerd, gechanteerd en bedrogen wordt?”).Lees nog eens wat Paulus daarover schrijft in 1 Korinthe 7:10vv.

Tenslotte: maak er een zaak van gebed van. Leg uw problemen voor aan de grote Hoorder der gebeden. Hij wil meer dan 70 maal 7 maal vergeven. En in Zijn navolging mogen wij dat dan ook doen.

Uw Refowebpastor, ds. C. den Boer