Netflixen

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Een lastig probleem waar ik met een vriend tegenaan loop is het wel of niet kijken van films op Netflix. We hebben een jarenlange vriendschap en kunnen het goed met elkaar vinden. We houden allebei van het kijken van films. Nu doen we dat regelmatig, maar we vinden het allebei ook lastig of we zoiets nou kunnen doen, ja of nee. Zoals u weet kan je kiezen uit een genre. We kiezen welbewust niet voor horror. Dat komt naar ons inzien te dicht in de buurt van de duivel en demonische machten. We proberen altijd te selecteren op een waargebeurd verhaal, zodat de film niet (volledig) is verzonnen.

Helaas komt in elke film wel in meer of mindere mate grof taalgebruik naar voren. Moeten we om die reden maar helemaal geen films meer kijken? We denken ook aan seksuele handelingen in films. Het is nep, maar toch zie je soms behoorlijk wat en de vraag is of dit kan. Om niet meer te noemen, het doodschieten. Ook dat is nep, maar het wordt wel gedaan alsof het echt is. Veel dingen hebben we opgesomd, we hopen dat u ons een beetje de weg kunt wijzen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

6 reacties
Jul1a
Als we Netflix kijken controleren we eerst of de film geschikt is via: https://www.pluggedin.com/. Een handige (Amerikaanse) website met uitgebreide info over de film/serie. Niets is vervelender als je een film hebt gestart en deze na een poosje weer uit moeten zetten vanwege grof taalgebruik etc. Hopelijk hebben jullie hier iets aan!
NorahLinde
Ik heb me op een gegeven moment afgevraagd wat ik met mijn genadetijd wilde doen...
Toen kwam ik tot de conclusie dat iets kijken in ieder geval niet heel zinvol was. Zelfs ontspannen als doel kan op een andere manier.
Ik besloot radicaal te stoppen met wat dan ook te kijken, niet meer dit wel dat niet. Ik vroeg de Heere om kracht, want hoe vaak had ik mezelf al voorgenomen te minderen of 'niet zulke slechte dingen te kijken'.
Vanaf dat moment heb ik niks meer gekeken, had ik zeeën van tijd over, ruimte voor gesprek, échte gesprekken en pak ik weer vaker zinvolle boeken, luister ik meditaties of preken of goede muziek. Hem zij de eer hiervoor!

Het gaat dus volgens mij meer om de vraag: wat doe je met je genadetijd hier op aarde ipv wat is verantwoord om te kijken...
mandy32
Neem eens een kijkje bij new faith network. Prachtige site met prachtige films.
Jul1a
@MusvanhetDak
Ik begrijp je punt en heb al vaker mensen gehoord die deze mening hebben. Schelden vind ik nog tot daar aan toe, maar films met vloeken vind ik echt heel erg. Hoe kunnen we naar iets kijken waar de naam van onze God zo in wordt misbruikt? En in het dagelijks leven wordt er ook wat afgevloekt, maar dat betekent toch niet dat we dat moeten accepteren en als ‘normaal’ moeten gaan beschouwen? Ik denk dat het verstandig is om te kijken naar de dingen die binnen je normen en waarden liggen (en dit zal voor elke persoon waarschijnlijk net weer wat anders zijn). Als we niet oppassen verleggen we de grens elke keer weer en gaan we dingen ‘oké’ vinden waarvan we eerst niets moesten hebben. En wie lacht er dan het hardst...
MusvanhetDak
@Jul1a
Films gaan wat mij betreft niet zozeer over de realiteit zoals jij vindt dat die moet zijn, maar zoals die is. Er zijn mensen die veel vloeken en als je zo'n type iemand als karakter in je film hebt, dan kun je eigenlijk niet om dat vloeken heen. Dan is dat dus vanuit het oogpunt van de filmmaker niet bedoeld om de (gelovige) kijker dan wel God te kwetsen, maar om het karakter goed te tekenen. Dat gaat dus niet over het tolereren van vloeken in je omgeving. Als ooit het vloeken verdwenen is, ja, dan verdwijnt het vanzelf ook uit films.
Lekkerbek
@MusvanhetDak denk je dat er onder de niet-vloekers geen mensen zijn die je de huid vol schelden of agressief zijn? Om dat uit te tekenen hoef je niet iemand te spelen die vloekt.
Bovendien als er iemand in je omgeving is die vloekt dan kun je aangeven dat je het heel erg vindt. Als je een film kijkt kun je dat niet maar kun je de knop uitzetten.
Maar nog beter: geen films kijken zoals NorahLinde zegt, mooie reactie vind ik dat!