Negatieve ervaringen met jongens

Tot Heil des Volks / Geen reacties

Vraag

Ik ben 18 jaar en ben bang dat ik op meisjes val (ben het zelf ook). Nu is het zo dat ik vroeger op seksueel gebied negatieve ervaringen heb gehad met jongens en dat ik jongens liever kwijt ben dan rijk. Nu vraag ik me af hoe het kan zijn dat ik op meisjes val. Kan dit ermee te maken hebben? Ik wil niet op meisjes vallen, maar ik weet niet hoe ik mezelf hierin kan veranderen. Heb ik het mezelf aangepraat? Hoe kan het dat de een wel en de ander niet op hetzelfde geslacht valt? En wat moet ik hiermee?

Antwoord

Beste 18-jarige,

Je stelt een aantal hele wezenlijke vragen. Wat moedig dat je jezelf zo kwetsbaar opstelt! Ik zou jou graag een paar vragen willen stellen, maar dat lukt helaas niet via internet. Voor nu zou ik je willen vragen hoe lang je al met deze angst en vragen rondloopt. En hoe je denkt dat God jou ziet en hoe je over jezelf denkt. Ik zou je willen bemoedigen met de woorden: Je bent een kostbare dochter van God. Je bent geliefd! Dat is het belangrijkste ‘antwoord’ op de vraag wie je bent. Niet dat je gevoelens daardoor veranderen en het neemt je andere vragen niet weg, maar ik hoop dat je deze woorden kunt geloven.

Je vraagt je af hoe het komt dat sommige mensen zich aangetrokken voelen tot mensen van het zelfde geslacht… Over het algemeen is er een aantal factoren die van invloed kunnen zijn in iemands leven. Dit zijn o.a.: karakter, belangrijke negatieve ervaringen in de kindertijd (bijv. seksueel misbruik of afwijzing door leeftijdgenoten), wel of geen goede gezinssituatie, hoeveel en wat voor hulp er beschikbaar was voor het kind of de tiener om met moeilijke gebeurtenissen om te gaan, de keuzes die werden gemaakt als reactie op gevoelens, enz.  Het is niet mogelijk om één oorzaak van homoseksualiteit aan te wijzen. Meestal gaat het om een combinatie van factoren die ertoe bijdraagt dat iemand deze gevoelens ontwikkelt. Iedere persoon is anders en heeft een eigen verhaal.

Je schrijft dat je op seksueel gebied negatieve ervaringen hebt gehad met jongens. Het spijt me dat te horen. Wat hebben die ervaringen met je gedaan? Heb je daarover kunnen praten? En zou je iemand in je omgeving in vertrouwen durven te nemen over de twijfels en angst die je ervaart met betrekking tot gevoelens voor meisjes? Ik kan me voorstellen dat je daar tegenop ziet en misschien bang bent voor afwijzing. Ik hoop dat je het aandurft, zodat je ook steun kunt ontvangen en niet meer alleen worstelt met je gevoelens. Mocht je dit moeilijk vinden dan kun je ook contact opnemen met St. Different. Zij bieden christelijke hulpverlening rond seksuele identiteit en relaties. Op de website www.different.nl kun je meer lezen over deze stichting.

Je vraagt je af "wat je hier nu mee moet". Ik zou je aanraden jezelf geen stempel op te plakken van ik ben ‘zo’. Je hoeft daar nog helemaal niets over te beslissen. Je mag jezelf accepteren zoals je nu bent. Dat doet God ook. Je bent nog volop onderweg om volwassen te worden. Seksualiteit is geen statisch iets. Ik wil je gevoelens niet bagatelliseren, maar benadrukken dat je gevoelens niet alles zeggen over je identiteit. Ik heb zelf een standpunt over homoseksualiteit en geloof dat God seks bedoeld heeft als een uitdrukking van liefde en toewijding tussen een man en een vrouw in het huwelijk. Binnen dit kader is de beleving van een seksuele relatie veilig en heilig. Jij mag samen met God gaan ontdekken hoe jij hierover denkt en welke weg jij wilt gaan.

Tot slot wens ik je toe dat je Gods liefde en nabijheid zult ervaren in de zoektocht naar wie je bent en wie je wilt zijn. Hij houdt zielsveel van jou en gaat met je mee op deze reis.

Met vriendelijke groet,
Bianca Versluijs, voorlichter/cursusleider Different

Tags in dit artikel:

aangeborengeaardheidlesbisch