Relatie met God levendig houden

Ds. J. Bos / 1 reactie

Vraag

Mijn vraag is: hoe houd ik mijn relatie met God levendig? Ik merk vaak dat het oppervlakkig wordt. Alvast bedankt! (meisje van 17).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagster,

Als ik je vraag goed begrijp, dan heb je al een relatie met God. Dat is niet onbelangrijk. Want wat er niet is, kan ook niet groeien, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ga er daarom, naar aanleiding van je vraag, vanuit dat je dat ware geloof hebt gekregen van de HEERE, dat aan Hem verbindt. Dan gaan we dat nu, voor je eigen bestwil, controleren: Ik  vraag niet naar een bepaald moment of naar een indrukwekkende gebeurtenis. Mijn vraag aan jou is: wanneer werd het voor jou duidelijk dat de HEERE met je begon? Dat kun je hieraan weten: je belangstelling ging uit naar zaken waar je je eerst niet zo voor interesseerde. Naar de Bijbel, naar mensen van wie je weet dat ze de HEERE kennen. Je kreeg verlangen om de Bijbel te onderzoeken. Je kerkgang werd anders. Je vrienden werden andere. Je gebed werd anders. Allemaal niet volmaakt en je werd niet als in een ogenblik volmaakt. Integendeel, je begon je onvolmaakt te voelen en daarom kreeg je de Heere Jezus nodig.

Beste vriendin, ik zou nog meer kunnen noemen, op het gevaar af dat ik mijn 'ervaringen' invul  voor de jouwe. God gaat echter soms ook andere wegen. Maar die, en dat is heel belangrijk, zijn altijd terug te vinden in Zijn Woord, de Bijbel. Denk daar altijd maar goed om!

Om nu vervolgens verder te gaan over je probleem van oppervlakkigheid. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Je spreekt gelukkig nog niet over onverschilligheid. Daarom vraag ik maar weer aan je om na te gaan hoe dit gekomen is. Is er iets in je gedachten of in je hart, waarvan je geweten je waarschuwt dat dit niet goed is? Onderzoek jezelf vervolgens of je dit koestert of in ieder geval eigenlijk niet kwijt wilt. Paulus waarschuwt in Romeinen 14: 23: "En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde."

Dat is de ene kant die mogelijk de oorzaak kan zijn van je klacht. De andere kant kan zijn, dat de HEERE soms de Zijnen in de 'gevoeligheid' verlaat. Om ze te leren "door het geloof te leven." Om door alles heen op Hem te vertrouwen of het nu gevoeld wordt en ervaren wordt of niet. We lezen nergens in de Bijbel het getuigenis "ik voel dat Mijn Verlosser leeft", maar "ik geloof..."! Geloof gaat niet buiten gevoel om, want geloof is immers door de liefde werkende ( Galaten 5: 6), maar zoals gezegd, "opvoedkundig" kan de HEERE wel eens de gevoeligheid wegnemen. Beste vraagster: dit doet de HEERE altijd opdat we Hem zullen zoeken.

Dat raad ik je daarom ook aan. Zoek de HEERE, dan zul je nooit beschaamd uit komen. Lees voor jezelf Hosea 2:13 met de Kanttekening.

Beste vriendin, ik wens je daarbij Gods zegen en nabijheid toe,
Ds. J. Bos

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Naarden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

oppervlakkig
1 reactie
Spikko
Bedankt voor dit mooie antwoord dominee!