Atheïstisch bestaan maar nieuwsgierig naar geloof

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Ik ben een vrouw van 28 jaar en bevind me in een niet-christelijke relatie. Mijn partner is niet gelovig en ik tot op heden ook niet echt. Dit komt omdat ik er gewoonweg niet mee ben opgegroeid. Echter merk ik dat mijn nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. Ik leef absoluut een atheïstisch bestaan nu. Mijn partner en ik vrijen regelmatig (tegen de gelovige regels in, maar wel uit liefde voor elkaar), ik lees geen christelijke boeken of tijdschriften en weet eigenlijk ook niet heel veel van het geloof af. Wel bid ik een aantal keren per week op mijn eigen manier. Ik dank (een) God voor mijn bestaan en vraag hem te waken over de mensen van wie ik hou. Ik deel dan ook mijn gedachten en gevoelens.

Mijn vraag is, hopende dat ik niet direct veroordeeld word op mijn huidige leefstijl, ik ben nieuwsgierig naar het geloof, maar waar begin ik? Hoe kan ik erachter komen wat het allemaal precies betekent en wat (en of) het bij mij past?

Antwoord

Beste vriendin,

Heel erg bedankt voor je mooie vraag. Wat mooi dat je zo kwetsbaar je vragen stelt. Wat fijn om te lezen dat je regelmatig bidt. Bidden is inderdaad je gedachten en gevoelens delen met God. Ik word blij wanneer ik je vraag lees.

Tegelijk stel je een vraag met een pijnlijk prikje erin. Je bent bang voor veroordeling. Blijkbaar verwacht je dat van christenen... Helaas komt dat nogal eens voor. Dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn. Hopelijk heb je er niet te vaak last van gehad, in elk geval stel je deze vraag met dit signaal.

Veroordeling, daar wacht je niet op. Dat snap ik. Weet je, de echte vrijspraak (tegenovergestelde van veroordeling) is alleen bij God verkrijgbaar. Door de Bijbel heb ik een God leren kennen die mij door en door kent, inclusief mijn schaduwkanten en zwarte bladzijden van mijn levensboek. Hij weet alles van mij en ondanks (niet dankzij!) wie ik ben, heeft Hij mij meer lief dan wie ook en vergeeft Hij wat verkeerd was. Hij is namelijk een God van vergeving, vrijspraak. Die vrijspraak is er dankzij Zijn Zoon Jezus voor ieder die zijn/haar tekort durft te erkennen. God doet niets liever dan mensen vrijspreken, vergeven. Dat wil Hij jou ook doen.

Je stelt de vraag wat het geloof inhoudt en hoe je kunt beginnen met dat te onderzoeken. Graag geef ik je wat tips, toch zou ik vooraf willen zeggen; zoek iemand die je stapje voor stapje wil helpen, ik bedoel een christen in je omgeving. Via deze site mag je als je er behoefte aan hebt, mijn contactgegevens opvragen om samen iemand in jouw omgeving te zoeken. In je eentje geloven is namelijk niet geheel onmogelijk, maar wel knap lastig...

Naast contact met één of meer christenen heb je een Bijbel nodig. Dat zit zo: wanneer jij bidt spreekt jij tot God. Hij antwoordt ons via de Bijbel (ik wijs je naar de basisbijbel, een betrouwbare uitgave in makkelijke taal). Mocht je het op prijs stellen dan stuur ik je een exemplaar toe. Ik zou je dan willen vragen, begin niet bij bladzijde 1, maar zoek het bijbelboek Markus (een van de 66 boeken) eens op. Het is handig als je daar begint te lezen bij hoofdstuk 1 en doorleest tot het einde (zo’n 25 pagina's). Tijdens het lezen kan je steeds de vraag stellen: wie is Jezus? Wat vertelt Hij mij over Zichzelf, over God en over mezelf? God kennen gaat altijd via Jezus. Jezus laat ons namelijk zien wie God is en wat Hij aan ons wil geven en wat Hij van ons vraagt (in die volgorde trouwens!).

Daarna kan je je zoektocht uitbreiden in de boeken Mattheus, Lukas en Johannes. Steeds weer letten op Jezus. Wanneer je dat doet, na een gebed om licht van God kan het niet anders of je krijgt de smaak te pakken en komt ook de rest van de Bijbel in beeld. En trouwens, als je je gebedsleven wil verrijken, kan je terecht in het boek Psalmen.

Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen. Ik zou zeggen, lees dit antwoord samen met je vriend, doe hem de hartelijke groeten, misschien wil hij wel meedoen in je zoektocht. In elk geval: heb het goed met elkaar!

In mijn gebed heb ik voor jullie gebeden tot God die niets liever wil dan jullie samen gelukkig zien in verbondenheid met Hem.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

1 reactie
AK
Lieve vraagsteller,

Op de één of andere manier raakt jouw vraag me en ik zou je graag hiermee verder helpen! Ik ben ook een vrouw van 28, en overtuigd christen. Je mag bij de redactie mijn emailadres opvragen, het lijkt me tof om een stukje met je mee te lopen in deze zoektocht! Hoe dan ook, veel zegen toegewenst!