Als gereformeerde ter communie gaan

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Mag ik als gereformeerde tijdens een communiemis ter communie gaan?

Antwoord

Eerst een zakelijk antwoord. Als je dat wilt mag dat, mits de geestelijke die de dienst leidt daarmee akkoord gaat. Officieel mag het van de Rooms Katholieke Kerk niet, maar in Nederland komen alle variaties voor en lapt men de regels van de Paus in Rome vrij rustig aan hun laars. Voor de duidelijkheid, je moet er dus eerst wel naar informeren! Dat voorkomt vervevelende situaties.

Vervolgens een theologisch antwoord.Achter de communie zit altijd de transsubstantiatieleer. Brood wordt vlees, wijn wordt bloed van Jezus. Zo wordt de genade van God sacramenteel overgedragen. In een orthodoxe mis ontvang je alleen het ouwel. Voor jou als gereformeerde komt dan de vraag: "Hoe ernstig telt voor jou zondag 30 vr. en antw. 80 van de Heidelberger Catechismus?" Vind je dat gedateerd. Zo dacht men vroeger, maar zo denk ik nu niet meer?  Of heeft ook deze zondag gezag in je geloofsleven? Ben je een orthodox-gereformeerde, dan zal de catechismus veel voor je betekenen op dit punt. Ben je een modern-gereformeerde, dan laat je veel meer van de plaatselijke situatie afhangen en van je eigen beleven.

Persoonlijk antwoord. Ik sta in de hervormd-gereformeerde traditie. Ik heb mij verdiept in de RK-theologie en bezoek ook nog wel eens een mis. Mij valt op dat de RK-kerk of orthodox is of vrijzinnig. Met beide richtingen heb ik geen geestelijke band en neem daarom ook geen deel aan de communie. Ik vind het te individualtisch om te zeggen: het gaat er alleen maar om hoe ik het beleef. Communie en Heilig Avondmaal hebben beiden een gemeenschapsgedachte, die is gebaseerd op geheel verschillend principieel uitgangspunt. Dat kan en wil ik niet wegcijferen.

Hartelijke groet, ds. B. J. van de Kamp

Tags in dit artikel:

Rooms Katholieke Kerk