Graag zondags twee keer naar de kerk

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Bij de meeste jongeren is het andersom, maar ik zou graag zondags twee keer naar de kerk willen. Maar m'n ouders gaan meestal alleen maar 's ochtends. Ik durf eigenlijk ook niet goed in m'n eentje te gaan. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Beste vrager, Je vraagt hoe je moet omgaan met je ouders die maar één keer per zondag naar de kerk gaan, terwijl jij graag twee keer zou gaan. Ik ben blij dat je verlangt om twee keer te gaan. Zo vaak als de kerkenraad ons bijeen roept is het eigenlijk de Heere Zelf, Die ons roept. We mogen nooit onwettig een dienst verzuimen. Ik geloof als de Heere in ons hart werkt, dat je dan ook graag gaat. Daarbij komt dat in de middagdienst de Heidelbergse Catechismus wordt behandeld, wat ook zeer fundamenteel is voor het geloofsleven.

Hoe moet je dit doen? Ik begrijp dat je ouders ook wel eens een enkele keer twee keer gaan. Misschien bij bijzondere diensten als de bediening van de Heilige Doop of een belijdenisdienst?
Enkele suggesties:

1. Kun je misschien als je ouders twee keer geweest zijn hierover een gesprek krijgen? Waarom gaan we eigenlijk niet altijd twee keer? Ik zou dat graag willen.Is dat goed?

2. Ik weet jouw leeftijd niet. Maar denk ook aan het Woord van de Heere Jezus: Wie vader of moeder liefheeft boven mij is Mijns niet waardig. Je zult ervaren dat als je voor de Heere mag kiezen, je weg soms gemakkelijk gemaakt wordt.God geeft Zijn zegen over goede beslissingen.Hij kan ook daardoor het hart van je ouders ombuigen. Bidt veel voor hen en vraag de Heere of Hij hun hart wil openen voor een volkomen hart met Hem.

3. Misschien hiermee verbonden of los er van: zijn er vrienden die altijd twee keer gaan? Is het mogelijk dat je op zondagmiddag hen opzoekt (of haar of hem) en je zo vanzelfsprekend mee naar de kerk gaat?

4. Is het op huisbezoek te bespreken? De ouderlingen zullen er toch naar vragen als het goed is. Zeg dan ook jouw mening.Of vraag je predikant of hij er eens met je ouders over wil praten.

5. Hierbij verschillende raadgevingen. Ik hoop dat je er uitkomt. Ik bid voor je na het beantwoorden van je vraag.

Gods zegen toegewenst, ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

kerkgang