Sporten op muziek

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Ik sport wel vaak, alleen ik wil dan muziek luisteren. Alleen welke muziek is daarvoor geoorloofd, want ik ga niet sporten op psalmen. Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Weet panellid Gerard Slurink misschien wat dan daarvoor gepast is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Op zichzelf zou ik geen probleem zien in het luisteren van psalmen of geestelijke liederen bij het sporten, ik zou niet weten dat daar verkeerd aan zou zijn. Je kunt psalmen en geestelijke liederen in principe luisteren bij elke gelegenheid. Ik zie niet waarom sporten daar een uitzondering op zou moeten zijn. En voor een christen die wil wandelen met God mag dat ook de normaalste zaak van de wereld zijn.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je bij sommige sporten het tempo van de muziek graag wat wilt aanpassen aan het tempo van de sport die je doet, muziek die misschien fysiek stimulerend werkt. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kiezen voor instrumentaal klassiek. Ik heb gehoord dat dat ook weer meer inkomt, ook onder jongeren die dat monotone gebonk van house en dance music wel zat zijn.

Ik denk dat er ook voor sport in de klassieke muziek genoeg te vinden is. Muziek die veilig is en die lieflijk en welluidend is. Vivaldi lijkt me zeer geschikt, maar ook vele werken van Haydn, Mozart, Tchaïkovski , Händel en Beethoven om er maar een paar te noemen. Niets alles van hen is geschikt maar er is denk best wel het een en ander te vinden. Je kan ook denken aan bijvoorbeeld de Badinerie van Suite nr 2 van Bach of delen van zijn Brandenburgse concertos en dergelijke.

Je kunt eens zoeken op Youtube op bijvoorbeeld “classical music for sports” om wat ideeën op te doen. Bijvoorbeeld deze:

Ik denk dat als je in deze lijn verder zoekt er genoeg te vinden is en daar kan je prima op sporten lijkt me.  Misschien is het even wennen maar als je begint met niet al te ‘moeilijke’ muziek dan gaat dat gauw genoeg.

Ik hoop dat dit je een beetje verder op weg helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

muzieksport(en)
1 reactie
MdW
Zoek op Youtube naar 'christelijk instrumentaal' met synthesizer voor een wat hoger en actiever ritme. Ik heb het jarenlang gebruikt bij hardlopen. De hogere beat en wat vrolijker muziek zorgt ervoor dat het hardlopen een stukje makkelijker en prettiger gaat, zeker als het muziekritme langzaamaan omhoog gaat.