Medisch verloop van het coronavirus

drs. P. C. Hildering / 5 reacties

Vraag

Na diverse coronapatiënten in mijn familie, rijst de vraag hoe het verloop van de ziekte is. Ik kan hier op internet niets over terugvinden. Ik hoor bijvoorbeeld: ze krijgen allemaal een terugslag, na zeven dagen komt de piek, enz. Ook wat betreft besmetting is er veel onduidelijkheid.  De een zegt na  24 uur klachtenvrij geen besmetting meer, een ander moet na ziekenhuisopname en weken ziek te zijn geweest nog twee weken in isolatie blijven. Kunt u duidelijkheid geven?

Antwoord

Duidelijkheid zou ik graag willen geven, maar die is er nog niet betreffende dit virus. Dat is ook zichtbaar in de veranderende adviezen. Een aantal zaken is wel bekend: de ziekte is besmettelijk vanaf voor dat de klachten er zijn (men houdt een tot twee dagen aan, maar dat is niet zeker) en tot alle klachten verdwenen zijn (voor de zekerheid was het na genezing eerst 24 uur en nu 48 uur nog in isolatie blijven). Onduidelijk is of genezen patiënten ook immuun zijn en zo ja voor hoelang. Daar is verder onderzoek voor nodig.

Het beloop is meestal licht (verkoudheid, hoesterig, keelpijn, maar ook een rood oog of diarree), maar soms komt er een fase met forse longafwijkingen. De klachten zijn dan toenemende benauwdheid, moeite met lucht krijgen en vaak pijnlijke ademhaling. Temperatuur is wisselend, meestal niet hoog. Die tweede fase treedt meestal op na een week lichte klachten. Hoe lang het duurt, zowel lichte klachten als heviger, is sterk wisselend maar meest toch wel twee weken. Die tweede fase komt meer voor bij ouderen en mensen die al een kwaal hebben.

Dan twee weken isolatie, eigenlijk momenteel voor iedereen doorlopende isolatie. Die twee weken waren gebaseerd op de incubatietijd van het virus. Dat is de tijd vanaf dat je besmet raakt totdat je klachten krijgt. In aanvang was het dus bij vermoeden contact, twee weken isolatie. Was je dan nog beter, dan had je het virus niet. Dat advies is nog steeds geldig, maar gezien de ontwikkelingen niet meer praktisch omdat we eigenlijk allemaal doorlopend in isolatie zitten vanwege de brede verbreiding. En denk niet dat je alleen hoesters en proesters hoeft te vermijden – we weten dat het virus dagen in leven blijft op bijvoorbeeld gladde oppervlakken (winkelwagens b.v.).

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

coronavirus
5 reacties
benefietdiner
De kans dat het coronavirus via de hangreep van het winkelwagentje wordt overgedragen is klein, zegt Harald Wychgel van het RIVM. "Van Covid-19 is niet bekend in hoeverre oppervlakte een rol speelt. We weten uit onderzoek dat het kan blijven leven op oppervlakten, maar niet de hoeveelheid virus die daarbij kan worden overgedragen."
Bron: site RIVM
hansa
Bij ons worden de winkelwagens steeds gedesinfecteerd voor gebruik en je kunt in het langslopen ook je handen met gel desinfecteren.
Heel goede -maar ook noodzakelijke- service!
kejak
Ik doe er even een puzzelstukje bij: Ik ben ruim drie weken geleden begonnen met lichte koorts. Later kwam dit uit op verhoging. Ik ontdekte dat dat vooral gebeurde bij inspanning( stukje lopen , huis schoonmaken etc) . Buiten dat ,normale temperatuur. Daarnaast in lichte mate en wisselende samenstelling: verkoudheid, hoesten, misselijkheid, benauwdheid door druk op de borst. Incidenteel zeer hevige keelpijn alsof er een mes in je keel zat- nog nooit zo meegemaakt. Afgezien daarvan geen ziek gevoel of vermoeidheid. Nu sinds zaterdag geen klachten of verhoging meer ook niet bij inspanning. Heb/had ik nu corona? Die onzekerheid is naar.
Catherine
Vraagsteller, je kunt op internet inmiddels diverse ervaringsverhalen teruglezen. En als er iets duidelijk begint te worden is dat het een zeer variabel ziektebeeld kan zijn.
Wel lijkt de "knik" tussen 5 en 7 dagen kenmerkend te zijn. Ofwel het herstel zet in ofwel de klachten verergeren. En 24 uur klachtenvrij wil niet zeggen dat je je dan echter beter voelt.
En als je het COVID virus hebt doorgemaakt, gedraag je dan toch nog maar alsof je het nog kunt oplopen. Want het blijft toch onzeker of je dan immuun bent.
Remco2
Op Amerikaanse tv-kanalen worden regelmatig praktijkervaringen van Covid-19 patiënten weergegeven. Bijv. uit New York City, de grootste brandhaard van de ziekte. In korte tijd hebben de artsen daar veel dingen geleerd over de ziekte.

Een Covid-19 patiënt vertelde tijdens één van de uitzendingen dat zijn arts hem had aanbevolen om een bepaalde mate van "fitness" op de longen toe te passen. Volgens zijn arts wil het virus dat je alleen gaat rusten, zodat het gemakkelijker kan toeslaan op de longen. De adviezen die hij kreeg, is bijv. je adem 10 seconden inhouden. Dat is niet zo gemakkelijk als het virus in je longen zit. En (beperkte) rek- en strekoefeningen met je borstkas en rug doen, zodat je longen meebewegen. Ook niet zo gemakkelijk met Covid-19 in je longen, maar volgens zijn arts wel nuttig.

Dit soort dingen hoor je helemaal niet in Nederlandse media. Voor wat het waard is en uiteraard altijd eerst je eigen arts raadplegen mocht je onverhoopt met het virus in aanraking komen.