Predikantsvrouw

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Kan iemand mij vertellen wat de taken van een predikantsvrouw (uit de Gereformeerde Gemeenten) zijn? Wat doet zij voor haar man en de gemeente, in huis etc. Zijn er veel verschillen per gemeente? Hoe gaat zij (met jong gezin) om met taken op school, etc.

Antwoord

Het is in de praktijk heel verschillend wat een predikantsvrouw in de gemeente doet. Sommigen doen helemaal niets. Ook niet mee op condoleance of kraambezoek. Anderen doen heel veel in de gemeente. Bepaalde bezoeken gaan ze mee, ze ontvangen alle bezoekers die naar de pastorie komen voor een pastoraal gesprek enz. Ze staan hun man bij en nemen soms de telefoon voor hem op als de predikant bezig is met preekvoorbereiding. Er is in de Ger. Gem. geen draaiboek voor de predikantsvrouw.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil