Microgynon

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Is het verstandig om op 52-jarige leeftijd na jaren slikken van microgynon 20, je te laten prikken of je in de overgang zit? Of is het beter nog een aantal jaar door te gaan met het slikken van deze pil? Dit laatste heeft een vriendin van mij tijdens een lezing van mevrouw Van Kooten gehoord.

Antwoord

Wanneer je 53 bent is de kans op zwangerschap ongeveer 0. Officieel advies: stoppen met de pil. Word je gewoon weer ongesteld, weer een jaar doorgaan. Wordt je niet meer ongesteld: niets doen. Heel officieel mag je een jaar nadien pas zeggen dat je in de overgang bent.

Een bloedtest kan dit wat onderbouwen, maar is niet bewijzend. Het is ongebruikelijk te adviseren een aantal jaren door te gaan, dat doe je alleen wanneer je er een klacht mee wilt oplossen, voor de anticonceptie is het onnodig.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

de pilovergang