Ware zoeker

Ds. J. Bos / 1 reactie

20-03-2020, 13:57

Vraag

Wanneer ben je een ‘ware zoeker’? Ik mag me bij tijden getroost voelen door de woorden “zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden”, maar soms word ik ook moedeloos en denk ik: ben ik wel een ware zoeker!? Oh, wat ondervind ik de woorden “onrustig is het hart totdat het rust vindt in God.” Het zou terecht wezen als Hij nooit naar mij om zag, maar toch doordat ik dagelijks in de Bijbel studeer om te onderzoeken of God wat tot mij te zeggen heeft en om meer te weten te komen over wie God is en hoe Hij werkt en veel bid en vraag om ontdekkend genadelicht en ware zondenkennis, voel dat ik God mis en God kwijt ben. Alles kwijt.

Dan voel ik me soms een rechthebbend mens en daar heb ik dan weer verdriet over. God laat niet varen wat Zijn hand begon, maar is het wel Zijn werk? Is het niet van mezelf. En dan denk ik weer: wat ben ik ongelovig, wat een zonde! Ik heb zoveel te maken met tweestrijd! Ik kan God niet behagen. Niet 1 seconde van mijn leven kan tot Zijn eer zijn als ik Hem niet ken en dat doet zo'n pijn. Soms mag ik bemoedigd worden in de prediking, maar soms is het zo'n lange tijd stil...


Antwoord

Beste vrager,

Bij het lezen moest ik denken aan deze uitspraken: “Welkom in de strijd” en “Zulke vragen stelt een hypocriet nooit.” Die gelooft ‘natuurlijk’. Een ‘natuurlijk’ geloof bestaat echter niet. Een waar geloof, door de Heilige Geest gewerkt, gegrond in Christus’ Bloed, wordt altijd bestreden. Want geloof maar dat de drie vijanden van God, waaronder de oude mens zelf, een aards leven lang niet ophouden het te bestrijden. Lees het boek “De heilige oorlog” van John Bunyan er maar op na. U bevindt zich dus in goed gezelschap. En de HEERE belooft: “Wie zijn weg wel aanstelt za Ik Gods heil doen zien.” Als ik uw vraag goed lees bent u er daar een van. Houd aan in het lezen en overdenken. De HEERE beschaamt nooit die Hem zoeken. 

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Bos

  • Geboortedatum:
    24-06-1948
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Naarden
  • Status:
    Actief
89 artikelen
Ds. J. Bos

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
Samanthi
22-03-2020 / 17:52
Geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden.

Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

Het gaat niet om zieken of om wat je voelt, alleen de Heere Jezus kan je zaligmaken en Hij stuurt niemand weg, geeft een nieuw gebod.

Johannes 6

40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Er is uiteraard nog veel meer te zeggen, maar zie alleen op Hem.

Terug in de tijd

Wat is precies de reden dat veel behoudende kerken de psalmen niet-ritmisch zingen? De melodieën van de psalmen zijn bij mijn weten zo gemaakt, dat ze ritmisch gezongen moeten worden. Persoonlijk vind...
3 reacties
19-03-2014
Ik heb samen met een vriendin over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde gesproken. Wij vroegen ons af of er ook gewerkt wordt in de hemel bij God en straks op de nieuwe aarde, omdat Adam in het paradijs...
1 reactie
19-03-2018
Ik heb de verschillende antwoorden over de oorsprong van het kwaad gelezen op uw website. Maar de vraag over de oorsprong van het kwaad blijft me bezig houden. Ik kom er niet uit. Tijdens kerkdiensten...
Geen reacties
19-03-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering