Gods macht en rechtvaardigheid

Ds. J. Prins / 1 reactie

Vraag

Op catechisatie ging het over de eigenschappen van God. Bij Gods macht staat dat deze onbeperkt en onbegrensd is. Bij Gods rechtvaardigheid staat: God kan en mag van zijn recht geen afstand doen. Spreekt dat elkaar tegen? Als Gods iets niet kan, hoe kan Hij dan tegelijk almachtig zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik weet niet welk catechisatieboekje jullie gebruiken en weet daarom ook niet in welk verband deze vragen en antwoorden staan. Maar het volgende; in de Bijbel lezen we inderdaad op veel plaatsen van “Gods macht”. Denk aan Deut. 10: 17, Nehemia 9: 32 en vooral aan de woorden van de Heere Jezus in Matth. 19: 26: “...Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk!” Zijn almacht is dus onbeperkt en Zijn almacht is inderdaad een eigenschap van Hem.

Jouw vraag is, hoe staat dat nu tegenover: “God kan en mag van Zijn recht geen afstand doen? Hoe kan dat, terwijl Hij alles kan.” Nu is Gods rechtvaardigheid ook een eigenschap van Hem en vanuit die rechtvaardigheid is Hij recht in al Zijn weg en werk. Een voorbeeld. Stel voor dat iemand bij een steenrijke bankier een gigantisch grote schuld heeft. En die bankier is een royale, goedgeefse en rechtvaardige man. Nu kan de persoon met die schuld zeggen: “mijn bankier is royaal en goedgeefs, daarom kan hij door mijn schuld wel een streep zetten. Hij kan zijn rechtvaardigheid wel even parkeren.” Maar dan zou de bankier in conflict met zichzelf komen. Zeker, hij zou zijn rechtvaardigheid even kunnen vergeten en zijn hart over zijn hand strijken. Maar is hij zo wel een betrouwbare bankier? Kunnen de mensen op hem aan? Nee, toch! De bankier kan, de schuld zonder meer vergeven, maar het is niet recht!

Nu, in veel hoger, veel hoger opzicht is het met de HEERE! Hij is almachtig en rechtvaardig. Zo is en blijft Hij. En waarom doet Hij geen afstand van Zijn recht? (Als dat mogelijk was) Dan zou Hij geen God meer zijn. Maar een van de vele grillige en onberekenbare afgoden.

Hoe zit dat nu naar ons toe? Wij mensen zijn zondaren. Die in de schuld staan bij de HEERE God. Omdat wij  verdorven en verloren zijn. Die zonde zijn en zonde doen. Die de wet van God overtreden en niet houden. Terwijl de HEERE de mens goed en naar Zijn Beeld heeft geschapen. En nu heeft de HEERE gezegd in het Paradijs in Genesis 2:17 “Maar van de boom van kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven.” En in Galaten 3: “Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder de vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een ieder, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek van de wet, om dat te doen.” Wij zijn dus door eigen schuld, aan de dood en vloek onderworpen, aan de eeuwige straf.

En toch wil de HEERE zondaren redden, mensenkinderen zaligmaken. Maar hoe kan dat nu, met behoud van Zijn volkomen rechtvaardigheid? Wat is de oplossing van dit grote vraagstuk? Voor die oplossing heeft de Drie-enige God Zelf gezorgd. God de Vader heeft Zijn heilige toorn over de zonden uitgestort op Zijn Zoon. Christus Jezus, die daaronder is gestorven aan het kruis. De Heere Jezus heeft Zich daar voor vrijwillig gegeven. Zo betaalde Hij aan het kruis de schuld van de zonde, droeg de zonde daar weg én in Zijn leven heeft Hij de Wet volkomen gedaan. Door dit alles is de rechtvaardigheid van God volkomen genoeg gedaan en groot gemaakt. Nu kan God, God blijven: rechtvaardig en heilig en barmhartig en genadig, in Zijn Zoon Jezus Christus.

En hoe vinden wij nu vergeving van zonden en vrede met God? Door een oprecht geloof in de Heere Jezus Christus. Het is het  geloof dat de Heilige Geest in ons hart wil werken door het Woord. Wanneer de Geest dit werkt stort Hij ook de liefde van God uit in ons hart. Waardoor we het Woord gaan geloven en gehoorzamen. Onze zonde leren zien, berouw ontvangen, naar God gaan verlangen, zien dat we voor Hem niet kunnen bestaan, we zien dat God recht heeft op ons, en we gaan ook zien dat de Heere Jezus ons wil zaligmaken, ja, we vluchten tot Hem en vertrouwen ons toe aan Hem. Erkennen Hem als onze Zaligmaker, onze gerechtigheid voor God. NU, zo in Christus, schuilend achter Hem, houdt God ons voor rechtvaardig!

Ik hoop dat ik je vraag zo wat hebt beantwoord. Mocht het nieuwe vragen oproepen, stel die gerust! En denk eraan wat de HEERE God tegen ons allen zegt: “Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden…” Handelingen 16: 31.

Met een hartelijk groet,
Ds. J. Prins

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Ederveen
  • Status:
    Inactief
1 reactie
jslabbekoorn
Ter aanvulling: Gods macht spreekt van Zijn regering; Hij is Koning over alles.
Stel je een koning voor die met macht regeert, maar dat houdt dan ook in dat hij zijn wet handhaaft en daar overeenkomstig handelt. Hij straft de misdadigers en de goeden houden vrijheid. Als hij niet rechtvaardig zou zijn, kwam zijn macht ook in gevaar, denk je ook niet? Dan zou ieder een loopje met hem nemen en doen waar hij zelf zin in had, maar dan werd het een chaos in zijn land. Nu, God regeert zo rechtvaardig als Hij is en straft de bozen en doet de goeden wel. Maar toch lijkt het soms zo anders; zijn kinderen moeten er soms zwaar door; krijgen een kruis te dragen, waarom? Weet je, zij zijn ook grote zondaars en soms stuurt Hij dat kruis om hen te bewaren voor grote zonden of een zondig leven. Of om hen dicht bij zich te brengen of te houden. Of om hen te leren hoe grote zondaars ze zijn, terwijl HIj hen toch genadig is, dus ook hoe groot Zijn genade is. Hij doet at opdat zij Hem zouden vrezen en van de zonde vluchten. Denk aan: Werkt uws zelfs zaligheid met vreeze en beven (Fil. 2:12,13 met kantt. SV). Dat is strikt genomen rechtvaardig, want we hebben de eeuwige straf verdiend, maar God geeft 'slechts' (soms lijkt dit zeer zwaar en in ons oog niet rechtvaardig) een tijdelijk kruis- of drukweg. En dan: toch spreekt daarin ook zijn macht en liefde. Macht dat hij hen bewaart van de boze (middelllijk daardoor dus) en liefde, want HIj heeft zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor hen overgegeven in de dood des kruises. Die macht heeft Hij en daarin toont Hij het meest Zijn rechtvaardigheid; want zo worden toch alle zonden gestraft. Er zou nog meer over te zeggen zijn, maar al Gods deugden (eigenschappen) komen in een brandpunt samen op Golgotha. Bovendien doet Hij niet alles wat Hij kan, maar wat Hij wil, dat is in Zijn macht. Daarvoor is HIj Souverein Vorst en Koning.