Coronavirus en de eindtijd

ds. D.M. Elsman / 25 reacties

Vraag

Nu in de tijd van de coronacrisis moet ik steeds vaker denken aan de eindtijd. Ik ben 25 jaar en dit is het eerste wat mij diep raakt als persoon, ik ben niet besmet, maar dat het tekenen zijn van de eindtijd is duidelijk. En dan is bij mij daar toch weer de twijfel, bestaat God wel en ik ben gewoon bang om dit te schrijven. Waarom twijfel ik met deze sterke tekenen?

Nu kwam ik op internet een boek tegen van een wetenschapper (Dean Koontz) en die schreef het boek “The Eyes of Darkness”, waarin het exacte verhaal van corona is voorspeld. Datum, naam, veel doden, geen medicatie, plaats, longziekte, dat het de hele wereld zal raken en nog meer dingen. Nu vraag ik me af hoe ik hier de Bijbel naast zou kunnen leggen, hoe moet ik hier binnen het geloof mee om gaan? Heeft deze wetenschapper het geschreven in opdracht van de duivel, of juist in opdracht van de Heere? Zoveel vragen die opkomen bij deze vreselijke ziekte die zich nu over de wereld verspreidt. En helaas, geen antwoorden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Allereerst wil ik je bedanken voor je vraag. Je schrijft aan het slot dat er zoveel vragen zijn en helaas geen antwoorden. Dat laatste is maar de vraag.

Er zijn voor ons mensen wel veel dingen verborgen -die zijn voor de HEERE- maar “de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen” (Deut. 29:29). 2 Petrus 1:19 wijst ons op het Woord van God waar wij met onze vragen naartoe mogen gaan: “Wij hebben het profetische Woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.”

Over het boek van Dean Koontz, “The Eyes of Darkness”. Ik heb het niet gelezen, maar er enkele relevante passages uit bekeken. Inderdaad zijn er overeenkomsten tussen wat hij schrijft en wat wij meemaken. Over een gevaarlijk ‘biologisch wapen’ onder de naam Wuhan-400, ontwikkeld in een laboratorium even buiten Wuhan, dat zich verspreidt. Maar hoe ‘toekomstvoorspellend’ is dat? De schrijver staat bekend als een fictieschrijver (van thrillers, horror, science fiction); als je je in zijn schoenen verplaatst en zou weten dat zich bij Wuhan in China een van de meest geavanceerde laboratoria voor onderzoeken aan virussen bevindt, zou dat toch een mooi beginpunt zijn van je boek? Daarbij is het helaas niet ondenkbaar dat er op het gebied van biologische oorlogvoering al veel ontwikkelingen achter de schermen een feit zijn. Het geeft aanleiding tot nogal wat (complot)theorieën. Overigens zijn er overduidelijk verschillen aan te wijzen tussen Wuhan-400 en het coronavirus; in zijn boek spreekt Koontz over een incubatietijd van 4 uur (niet zoals bij corona 2 tot 14 dagen) - en dat iedere geïnfecteerde binnen 24 uur sterft met een overlevingskans van 0 procent (bij corona is dat 98 procent).

Nu je vraag of deze schrijver -je schrijft dat hij een wetenschapper is, maar ik kan dat niet terugvinden- dit in opdracht van de duivel heeft geschreven of in opdracht van de Heere. Over het laatste kunnen we kort zijn; ik hoop dat je begrijpen zult dat de Heere Zich niet bedient van dit soort lectuur. Daarbij: intimidatie en bangmakerij zijn typisch kenmerken van de duivel. Wel is het zo dat de duivel in staat is tot allerlei kracht, tekenen en wonderen van leugen (2 Tes.2:9). Ook heeft hij meer kennis dan wij en is daardoor in staat om ontwikkelingen in te schatten, maar de Bijbel leert niet dat de duivel en de demonen de toekomst kennen, laat staan kunnen voorspellen. Alleen God kent de toekomst. Aan Hem is het albestuur. De duivel is een schepsel – weliswaar machtig, maar gebonden aan de perken die God hem stelt. God beheerst de tijden en daarmee de toekomst.

Daarom wil ik je in liefde, maar met ernst vragen: laat je niet langer intimideren of bang maken – vrees niet voor een schepsel, maar vrees God. Begin ermee Hem als je Schepper te erkennen en te eren. Jes.44 zegt: “Ik ben de HEERE, Die alles doet; Die de hemel uitspant, Ik alleen, Die de aarde uitspreidt voor Mijzelf; die de tekenen van hen die leugens verzinnen verbreekt, Die de waarzeggers waanzinnig maakt; Die het woord van Zijn knecht bevestigt, en de raad van Zijn boden volbrengt” (vs. 24-26).

God zond Zijn Zoon naar deze wereld, opdat Hij de werken van de duivel verbreken zou (1 Joh.3:3). Dat wil Hij ook in jouw leven doen. Hij heeft de kop van de oude slang (de duivel) vermorzeld (Gen. 3:15). Aan het kruis heeft Hij de overheden en machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd (Kol.2:15). De Zijnen mogen “meer dan overwinnaars zijn door Hem Die ons heeft liefgehad” (Rom.8:37).

De Heere voorzegt in Zijn Woord dat er nog vele tekenen zullen volgen waaronder besmettelijke ziekten er één is (Matt. 24). Door al die tekenen van oordeel heen roept de HEERE de mensheid nog op tot bekering voordat Hij met Zijn eeuwige oordeel zal komen. Nu nog klinkt het: “Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld” (Joh.3:17 en 18a). Tot die zal het straks bij de voleinding klinken: “Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld” (Matt.25: 34). “Maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de Eniggeboren Zoon van God. En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht” (Joh. 3:18b en 19). Tot die zal het klinken: “Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is” (Matt. 25: 41).

Kom, geef je hart aan de Heere Jezus. Wie bij Hem schuilt, hoeft nergens bang voor te zijn. Hij wil het zo goed en liefelijk met ons maken. Hoor! Hij wil Zijn liefde geven als wapen tegen de angst (1 Joh. 4:15-19): “Al wie belijdt dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God. En wij hebben de liefde die God tot ons heeft, gekend en geloofd. God is liefde en wie in de liefde blijft, blijft in God, en God in Hem. Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid mogen hebben op de dag van het oordeel. Want zoals Hij is, zijn ook wij in deze wereld. Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest is niet volmaakt in de liefde. Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.”

Ds. D. M. Elsman

ds. D.M. Elsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

coronaviruseindtijdvirusziekte
25 reacties
Samanthi
@justinus
Nou ja dit slaat nergens op.
huibertus
Justinus
Zie mijn reactie van 20-3-2020-11-11
Ik wens u nog een goede en gezegende Zondag toe
Jesaja40
Zou er een causaal verband kunnen zijn met dit virus en halen we het zelf niet over ons heen?

Let op de voedselwetten, die heel expliciet door de Eeuwige worden gegeven. Het onderscheid tussen de reine en onreine dieren is zeer groot. Onreine dieren hebben functie die door de Eeuwige in Zijn scheppingsorde.

De reine dieren zijn beperkt voor consumptie. De onreine dieren zijn uitermate nuttig vanwege het opruimen van de verzwakte dieren om zo een sterk nageslacht voort te brengen. Ook zijn er onreine dieren, die de functie hebben om dode kadavers op te ruimen. Deze scheppingsvorm is onmisbaar voor deze wereld. Het is de voorzienigheid van de Eeuwige Die deze aarde leefbaar houdt.

Maar wat doen wij mensen? Wij lappen die scheppingsorde aan onze laars en bepalen zelf wel wat wij eten. Klinkt het doorgeslagen om te stellen: je bent wat je eet? Men meent dat het goed voor ons is en de Eeuwige denkt daar heel anders over: het onreine is geen voedsel voor de mens. Waarom dan toch die overtreding van het gebod? Is dat onze eigen autonomie en het los laten van de geboden?

Kunnen wij "een weerstand opbouwen" van onrein voedsel? Als dat zo was, dan bestonden er geen reine en onreine dieren. De Eeuwige heeft in het allerkleinste detail voor deze schepping gekozen. En wij? Mogen wij die grenzen gaan verleggen? Zijn wij dan niet bezig aan het knagen en ondermijnen van de scheppingsorde?

Een virus ontstaat ergens en wij mensen proberen er achter te komen hoe dat virus bestreden dient te worden. Eigenlijk zijn wij kleine scheppers geworden en hopen maar dat het tegen middel sterk genoeg is om het virus te overwinnen. Onder de huidige omstandigheden keur ik dat beslist niet af. Eerder zou ik naar de bron willen; de zwakke schakel daarin is de autonome mens.

Wat een eeuw geleden haast onmogelijk was is door onze techniek mogelijk gemaakt. Binnen enkele seconden gaan berichten over de wereld heen. De (betrekkelijke) welvaart heeft ons naar grote hoogten gestuwd.

De wereld is ons wingebied geworden en het rentmeesterschap is totaal verdwenen. Heel terecht merkt onze jeugd op: wat hebben jullie van deze aarde gemaakt? Zij hebben een punt, maar zijn eveneens grootverbruikers van energie en grondstof voor hun gadgets. Door de massale uitputting van de aarde krijgt de aarde, de natuur niet meer de gelegenheid om zich te herstellen.

De natuur heeft voldoende veerkracht in zich zitten. Ook dat is een scheppingsorde. Kijk naar de heldere lucht nu het auto- en vliegverkeer afneemt. Heldere sterren vertellen ons: jullie mensen kunnen er nog wat aan doen. Daarvoor hoef je niet eens gelovig te zijn. Als medeverantwoordelijke maken wij deze tijd mee.

Gelovigen kijken reikhalzend uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Zal daar ook de consumptiedrang de overhand gaan krijgen? Of is het diep in aanbidding neerbuigen voor de Eeuwige die ons een vernieuwde aarde toevertrouwd waarop recht en gerechtigheid zal heersen. Dan is de eindtijd niet somber meer, maar een opmaat van wat ons te wachten staat!
MusvanhetDak
Virussen bestaan al heel lang, waarschijnlijk al sinds de vorming van de eerste cellen. Ze zijn niets nieuws en behoren onverbrekelijk bij Gods schepping. Ook epidemieën door virusziekten zijn niets nieuws. Denk aan grote pokkenepidemieën. Gele koorts leidt jaarlijks tot 60.000 doden. Trouwens, ook bacterieziekten kunnen grote sterfte teweegbrengen, denk aan de pestepidemieën die door de eeuwen heen hebben gewoed. Vaak zullen gelovigen dergelijke ziekte-uitbraken in verband gebracht hebben met het einde der tijden. Maar ondanks de vele pandemieën is er nog altijd geen eindtijd gekomen. We moeten daarom, hoezeer velen ook hunkeren naar de laatste dagen, voorzichtig zijn zo'n pandemie te koppelen aan de eindtijd. Wie weet hoeveel er nog passeren totdat de eindtijd komt. Het boek van Koontz zou je kunnen lezen als een profetische waarschuwing in plaats van een duivels boek. Of zo'n virus langs natuurlijke weg ontstaat of in de reageerbuis, iedereen kon bedenken dat de ramp waar we nu in verkeren een keer gebeuren zou. Maar we hebben ons er slecht op voorbereid. We hebben ons huis van technologie, economie, welvaart, globalisering, etc. niet gebouwd op een solide fundament, maar slechts wat aan gerotzooid. Jezus heeft het gezegd: bouw een huis op een rots in plaats van op zand. Nu zitten we met onze eigen gebakken peren. En dan nu van de Here verwachten dat die onze problemen wel oplost door juist nu met het einde der tijden te komen? Zodat we er lekker makkelijk van af komen? Ik zou er maar niet van uitgaan dat hij dat doet, want dat deed hij, zoals gezegd, bij eerdere pandemieën ook niet. Laten we daarom de handen uit de mouwen steken, deze pandemie goed aanpakken en zorgen dat we de volgende in de kiem kunnen smoren.
Samanthi
Zondag 10
We zeggen er allemaal ja op, maar als er minder regen valt in Nederland, of het stormt een paar keer, of er komt ziekte, zoals nu, dan laten we er opeens allerlei profetieën op los of we weten het allemaal te duiden.... vreemd.