Van twee walletjes willen eten

ds. R.W. Mulder / 1 reactie

Vraag

Mozes zegt dat hij ervoor koos om liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden dan te genieten van de zonde. Die afweging komt in de hele Bijbel terug. Je kunt ook niet God dienen en de Mammon, etc. Ik herken dat dilemma wel. Ik zou God wel willen dienen, maar de zonden trekken ook zo.

Is het niet raar dat ik dan wel jaloers op David kan worden? Hij wordt een man naar Gods hart genoemd, hij leefde dicht bij God, hij had macht, voorspoed, liet op zijn oude dag een mooie jongedame komen om met hem te knuffelen (1 Koningen 1:2-4), etc. Hij beging ook grote zonden. Hoe kan het dat hij wel van ‘beide walletjes kon eten’?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt terecht dat je niet God kunt dienen en de Mammon. Mozes, zo zou je kunnen zeggen, wees de Mammon af en dit geldt ook voor David. Dit alles betekent niet dat een kind van God niet in zonde kan vallen en dat er geen strijd is met de zonde.

Ik hoop niet dat je jaloers bent op de zonden van David en toen hij van twee walletjes meende te kunnen eten, ging het geestelijk gezien fout in zijn leven. De zonde met Bathseba is daarvan een voorbeeld.

Je verwijst ook naar 1 Koningen 1. Of het woord knuffelen daar van toepassing is, betwijfel ik. Hij heeft in ieder geval geen seksuele omgang met haar gehad (doch de koning bekende haar niet, vers 4). Je kunt wel jaloers worden op de genade die David kreeg, maar omdat God Dezelfde is, is jaloersheid niet nodig.

Vergeet overigens niet dat de zonden in het leven van David gevolgen hebben gehad. Het zwaard is van zijn huis niet geweken (lees 2 Samuel 12:9-12). David kreeg genade, maar dat neemt niet weg dat er wel bepaalde consequenties zijn geweest. Laten we dat niet vergeten.

Je wil God dienen en merkt ook dat de zonden trekken. Dat dilemma herken ik. Laten we er mee naar de Heere gaan en Hem om genade en sterkte vragen. Door Zijn genade verliest de zonde haar kracht en kiest een mens ervoor om liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden dan voor een tijd te genieten van de zonde. Om jaloers op te worden?

Ds. R. W. Mulder

ds. R.W. Mulder

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Montfoort
  • Status:
    Actief
1 reactie
Jedidjas
Vraag om de vervulling met de Heilige Geest. Dit hebben we zo nodig!! In eigen kracht kan je dit namelijk niet en voelt het als van twee walletjes willen eten.Door de Heilige Geest zal je (heel bijzonder) steeds meer een hekel krijgen aan de zonde en dit willen belijden. De Heilige Geest getuigt van zonde gerechtigheid en oordeel.