Graag mee naar de kerk

N.J. Teerds / 4 reacties

Vraag

Ik heb sinds langere tijd een vriend. Hij is gelovig opgevoed en gaat elke zondag twee keer naar de kerk met zijn ouders, de Gereformeerde Gemeenten. Op Eerste Kerstdag ben ik mee geweest naar de dienst die dag en vond het ontzettend interessant. Zijn moeder vraagt nu of ik vaker mee wil gaan naar de kerk, zoals op zondag. Ik sta hiervoor open en wil dit graag doen omdat ik het geloof interessant vind en dit ook zeker iets met mij doet als persoon zijnde. Ik lees tegenwoordig ook regelmatig de Bijbel.

Echter, ik ben niet gelovig opgevoed en dus ook niet gedoopt. De ouders van mijn vriend en mijn vriend zelf weten dit niet omdat we het daar nog nooit echt over hebben gehad en ik bang ben voor hun reactie hierop. Ik wil graag meer te weten komen over het geloof en zou ook graag op zondag meegaan naar de eredienst, maar ik ben bang dat meegaan op zondag ‘ongepast’ is omdat ik niet gedoopt ben. Is dit een schande of zou dit een reden zijn waardoor ik niet welkom ben om regelmatig met mijn vriend mee te gaan naar de kerk op zondag? Heeft u een advies in deze situatie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Allereerst zou ik willen zeggen: Hartelijk welkom op zondag in de eredienst ! Volg de vraag van je aanstaande schoonmoeder maar op om vaker mee te gaan naar de kerk. Het blijkt, dat wat je hoort en meemaakt, je iets doet!  Waarom zou je dan op zondag thuis blijven?

Je noemt wel een belemmering: Je bent niet gelovig opgevoed en dus ook niet gedoopt. Als je vriend en zijn ouders weten dat je niet gelovig bent opgevoed, begrijpen ze ook dat je niet gedoopt bent. Maar ook als ongedoopte ben je echt van harte welkom in de kerk van de Gereformeerde Gemeente, ook op zondag. Dat niet gedoopt-zijn is geen belemmering.

Weet je dat een gedoopte en een ongedoopte hetzelfde nodig hebben? Ze hebben Jezus Christus nodig, want ze zijn allebei zondaren. Jezus Christus maakt zondaren zalig. Jezus Christus leert hen hoe ze in dit leven moeten handelen en wandelen. Hij geeft onderwijs! Dat doet Hij door in de eredienst Zijn Woord te laten preken. Hij werkt door Zijn Geest, dat het een onderdeel van het leven wordt. Dat hebben gedoopte en ongedoopten nodig. Ga daarom in het vervolg maar -twee keer- naar de eredienst.

Hoe dat verder zal gaan als je gedoopt wilt worden? Dat komt later wel. Laat het Woord nu zijn werking in je hart mogen doen! Bid daarom! Bid daar ook samen met je vriend om. In onze gemeenten is een bekend gebed: “Heere, wijs mij Uwe wegen, die Gij wilt dat ik zal gaan!”

Verder hoop ik van harte dat je met je vriend een goede verkeringstijd mag hebben. Spreek ook met elkaar over het geloof en de inhoud van de eredienst. Dat is in je verkeringstijd nodig, maar niet minder als je later getrouwd mag zijn. Het gesprek over deze belangrijkste onderwerpen is onmisbaar. In je huwelijk moet je het over die onderwerpen wel met elkaar eens zijn!

N. J. Teerds

N.J. Teerds

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik Ido Ambacht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    ouderling; docent

4 reacties
Keurhorst
Wat geweldig dat de op de manier in aanraking bent gekomen met de bijbel. Dat is de liefde en goedheid van God. Maar de liefde van God is nog veel groter, Hij heeft Zijn eigen Zoon, Jezus Christus naar deze aarde laten te komen om in onze plaatst te sterven. Ik hoop van harte dat je dat mag zien, dat jij schuldig staat tegenover God omdat jij een zondaar bent maar wat een wonder dat de God Zijn Zoon heeft gegeven zodat jij vrijuit mag gaan en een leven met God mag hebben.
Zoals ook staat in Johannes 3 vers 16, Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Er is geen grotere vreugde in het leven dan te mogen weten dat Jezus Christus ook jou Verlosser is, dat geeft ware rust. De Heere vraagt geloof, dat is vertrouwen, aan jou dat je Hem als jou Verlosser aanneemt. Daarmee geef je ook aan dat je het zelf niet kan maar alles van Hem verwacht.
Ik bid dat je ogen hiervoor open gaan.
Praat er ook samen met je vriend over, en ga samen in gebed.
NorahLinde
De Heere is groot en goed. Ik hoop van harte dat je je ontzettend welkom zult voelen door de mensen en vergeet nooit dat je zéker welkom bent bij die Heere Die ook jóu op het oog heeft!
kejak
Deze vraag houd wel een spiegel voor in die zin dat wat voor mij vanzelfsprekend is bij iemand anders toch vragen oproept. Beste graag-naar de kerk: Voor kerkbezoek op zich is niet gedoopt of van huis uit niet gelovig zijn totaal niet van belang. Wees welkom en laat je vrees varen.
Wel vraag ik me af hoe het komt dat je vriend en zijn moeder dat nog niet weten. Ik weet niet hoever jullie relatie is maar je doet toch niet het tegenovergestelde alsof? Wees hier zo snel mogelijk duidelijk over; het is misschien in jou ogen nooit het geschikte moment om hier mee voor de dag te komen maar je kunt de tijd maar beter voor zijn ongeacht de uitkomst. Maar als al gebleken is hoe positief jij hier in staat zal de reactie toch wel meevallen?
Gods zegen gewenst!
kip
wat een fijne reactie van meneer Teerds.

Ga maar zo veel mogelijk mee kind.
Ik wens dat je de Heere mag leren kennen en ook jezelf
de Heere zegene je uit Zijn Sion